~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 6-Apr-2010 02:07 Email | Share | Bookmark
n3 bersihkan sawang

 
 
 
 
 
HUWAARGGHHH!!! CAKKK!!!
uhuhuhuhuhu...salam...
sampai gak seru nk masuk n3 ari ni
nape ekk...makin lama makin malas nk snap pic...n makin malas lak gak nk masuk n3
tp ari ni mai mood rajin skit...leh la utk lap2 habuk n sawang kt n3 ni ha...hik..hik...

laksa kedah/ laksa penang/ laksa utara?
laksa kedah la kot sbb yg buatnya org kedah kan...wpun semuanya sama je...
ni buat bila ntah x hingat...2 minggu lepas kot...
jemput2...tp dh abis...uhuhuhu



ni lak menu semalam..
menu2 sblm ni dh malas nk snap...semalam je rajin sket..
mungkin ada yg pasan, asal sotong je mesti aku wat goreng tepung
ehehehhe...ni menu feveret en garpil...
kalau nampak sotong je, mula la dia sebut goreng tepung...



kari ayam yogurt...menggantikan santan
biasanya kalau letak yogurt ni, kuahnya kasi pekat skit...baru best nk layan...mcm mamak daa...eheheh

Quote:
resepi kari ayam yogurt

1/2 ekor ayam - dipotong kecil dan dibersihkan
2 biji kentang - dipotong dadu besar
2 biji cili hijau - dibelah
1 bungkus kecil rempah kari ayam
1-2 s/b serbuk cili
3 s/b yoghurt
3 s/b minyak sapi
1 biji tomato- belah 4

bahan tumis

daun kari
2 biji bwg merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
bunga lawang, k kayu manis, buah pelaga

bahan tumbuk

5 biji bawang merah
2 biji bawang putih
2 cm halia

CARA-CARANYA:

Panaskan minyak sapi didalam periuk, masukkan bahan tumis, kacau sampai naik bau, pastu masukkan bahan tumbuk, kacau hingga garing, kemudian masukkan rempah kari dan serbuk cili yg dah dicampurkan ngan sedikit air, kacau hingga garing.
Masukkan ayam dan kentang kedalam kuali, gaul rata dan masukkan yoghurt, kacau lagi hingga sebati kemudian masukkan air secukupnya tetapi jangan terlalu banyak, anggaran rata menutupi ayam dan kentang tadi, kacau dan biarkan hingga mendidih, masukkan cili hijau, garam dan perasa. kacau lagi dan bila ayam dan kentang masak, masukkan tomato. kacau jap n leh tutup api




ikan terubuk masin dari sarawak...
member kasi...x tau nk masak ape..kite goreng dulu
pas ni baru pikir yg belen tu nk wat ape...
any idea kekawan??
ehehehehehhe



kek ni kalo kat kg mama panggil kek bodo
sbb kosong je x byk bahan
lebey kurang sama bahan ngan kek marble kat n3 lepas cuma kali ni plain je x de marble2
tp sbb nk bg nampak sedikit pandai, aku letak je coklat cair kt atas tu...ekekekek
skang ni kalo wat kek aku suka benor wat dlm cup..sbb x yah tunggu sejuk nk kuarkan dar loyang
kuar je oven terus leh ngap
kalo en garpil, dia mmg suka mkn kek panas2 kuar oven, kalo dh sejuk, dia pandang sepi je la...
sebenarnya idea corak carik coklat atas kek ni bila view fp nurul ain tokey kek..
tp resipi kek ni aku belasah resepi sendiri jerk...



Quote:
resepi vanilla cup cake

1/2 cawan gula pasir- kisar halus (kalo nk lebih manis leh letak 3/4 cwn)
1 1/4 cawan tepung gandum
1 cawan mentega- anggaran 4 sudu besar (penuh)
2 biji telur
1 sudu teh pure esen vanila- pure esen vanilla biasanya pekat skit mcm ubat batuk cap ibu dan anak-kalau x de guna yg biasa je pun ok..
1 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
sedikit coklat masakan- dicairkan

cara

satukan gula ngan mentega
pukul sampai kembang
pastu masukkan telur sebiji demi sebiji
masukkan esen vanila
satukan tepung gandum nagn baking powder- ayak
masukkan dlm adunan td skit2
sudukan dlm paper cup - bakar selama 20 mnt
bila dh masak n kuarkan dari oven, corakkan atas kek ngan coklat cair





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net