~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 5-Mar-2010 09:14 Email | Share | Bookmark
jom makan...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
salam...huhuhu...
cukup2 lah berenang kat PD tu yerkk...ahahahha
dah..naik2...jom mamam lak...
menu dh siap disenarai pendekkan..so...layan je yer...
menu2 simple org bujang jerk...(ops...menu je bujang...)

ni gabungan kari dan asam pedas...
so namanya kari asam pedas...atau ringkasnya kari asam
letak je semua bahan nk wat kari n asam pedas
bg tekak aku mmg boleh layan la....



Quote:
kari asam

bahan kisar:

5 ulas bwg merah
4 ulas bwg merah
3 cm lengkuas
3 cm halia
3 cm kunyit hidup
segenggam cili kering- rebus dulu

bahan tumis:

3 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
2 tangkai daun kari

bahan lain:

3 potong ikan- ape2 je..
2 tangkai bunga kantan- belah 2
1 ikat daun kesum- ambik daunnya
2 batang serai- ketuk2
2 biji tomato- belah 4
5 btg bendi
1/2 cawan air asam jawa
1/2 peket rempah kari ikan- bancuh ngan air skit

cara:

panaskan 1 senduk minyak
tumis bahan tumis sampai garing dan naik bau, kemudian masukkan rempah dan biar sekejap
pastu masukkan bahan kisar, kecikkan api dan biar hingga kering dan pecah minyak
kemudian masukkan air asam jawa dan ikan
tambahkan air secukupnya dan biarkan mendidih
masukkan semua bahan lain...
perasakan dengan garam
(kuah tidak terlalu cair, dan tak terlalu pekat)


ikan masak tomyam masam manis...
aku belasah je ni...lantak la...eheheheh
aku wat macam masak masam manis pastu tambah kiub tomyam
tambah daun limau purut n serai
so rasa dia ala2 tomyam tp x de la kuah nya...



Quote:
ikan masak tomyam masam manis

1 ekor ikan saiz sedang- digoreng dan ketepikan
3 ulas bwg putih- tumbuk halus
1 biji bwg besar-potong dadu
2 sudu cili kisar
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
1/4 - 1/2 kiub tomyam (ikut kesesuaian)
sayur2an- jagung muda, carrot
cili merah, cili api- hiris
daun limau purut- koyak2
2 batang serai- diketuk
1 biji tomato- hiris

cara:

tumis bwg putih diikuti bwg besar
masukkan cili kisar dan semua jenis sos
biarkan sekejap pastu masuk 1/4 cwn air
masukkan kiub tomyam dan sedikit gula (aku jemput skit je)
biarkan mendidih, masukkan semua bahan lain
rasa dulu, kalau masin tambah air sbb kiub tomyam agak masin
bila mendidih, tutup api dan curahkan atas ikan yg dh goreng td...


ayam goreng berempah ni semua org tau buat dan tau rasa dia camana kan...
dulu aku x berapa suka ayam berempah ni
lately ni, mcm best lak layan



Quote:
ayam goreng berempah

1 ekor ayam- potong kecil
2 sudu besar serbuk cili
3 sudu besar serbuk kari
Garam
Serbuk perasa (optional)

bahan kisar:

2 biji bawang besar
5 biji bawang putih
4 batang serai
3 inci halia
3 inci kunyit hidup
3 inci lengkuas
1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih


Cara-cara

gaulkan garam secukupnya pada ayam
masukkan semua bahan dan gaul sebati
perap selama 1 jam
(aku perap semalaman- lagi sodap!)
pastu goreng ngan minyak yg banyak
utk bau lebih wangi, taburkan daun kari bila ayam separuh masak...


sotong goreng tepung ni dh jadi menu feveret lak...
makin kerap aku wat...



ni biasa je la...kailan ikan masin...
guna ikan tenggiri jeruk



yg ni menu dari tgn encik garpil..hua...hua...
megi goreng special
bestnya kalau aku dpt layan fesbuk n fp pastu ada org siap masakkan
siap ada ayam goreng kicap lagi...



kek gula hangus ni dh byk kali wat tp tiap kali nk ambik pic mesti ada masalah
sbb kaler dia gelap, susah utk aku posingkan dia...
tp ok la dr pic sebelumnya...ehehehe..
resepi dh ada di sebelah yer...atau klik sini



ni lak mee bandung yg 1st time aku cuba, atas permintaan en garpil...
sib baik resepi ni agak menjadi...
mungkin lain kali guna daging lak...
kali ni aku guna ayam ngan udang sbb tu je yg ada kt umah
resepinya aku tempek kat bawah...
pic tu lak...mcm x berapa nampak lak mee nyer kan...tersembunyi di dalam...
ape pun...resepi ni mmg best!



Quote:
mee bandung- resepi asal dr dagang- myresipi
tp aku olah blk ikut cara aku...thanx pada tuan punya resepi asal..

bahan: (utk paste)

1 cawan udang kering
2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih

- kisar semua bahan di atas pastu campur 4 sudu besar cili kisar
-pastu tumis bahan ni dngan 1 senduk minyak
(minyak kena lebih skit sbb udang kering menyerap minyak)
-biar agak kering, tambahkan air skit, biar lagi hingga pekat dan pecah minyak,
masukkan 1 sudu kecil garam dan serbuk perasa kalau suka...
(paste ni dpt byk, leh wat 2 kali, yg belen simpan dlm peti ais, n leh ulang buat nti)

bahan utk masak mee:

1 biji bwg besar- hiris
3 ulas bwg putih- hiris
1/2 bungkus mee kuning- (utk 2 org mkn ni)
1 pokok sawi
1 biji tomato- hiris
2 biji telur- (ikut jumlah org nk mkn)
ayam/daging- (kalau guna daging, rebus dulu dan simpan air rebusan)
sotong / udang- aku guna udang
2 sudu besar sos cili- ni aku tambah sendiri
1 sudu besar sos tomato- ni pun sama, tambah sendiri

cara:

tumis bwg yg dihiris sampai agak garing..
masukkan paste udang kering yg dimasak td (utk 1/2 bungkus mee, aku masukkan separuh drpd paste tu)
masukkan sos cili dan sos tomato
pastu masukkan ayam / daging- masukkan air biasa / air rebusan daging
(1 mug utk sorang mkn, aku masukkan 2 mug utk mkn ber2)
bila mendidih, masukkan telur-biarkan masak, kemudian alihkan dlm bekas lain
(utk elakkan telur tu pecah)
pastu masukkan udang, sawi dan mee
rasa dulu, kalau x cukup masin, tambah garam
kalau suka manis skit, tambah gula
akhir sekali masukkan tomato dan leh hidangkan (jgn lupa telur td!)
taburkan ngan bwg goreng semasa menghidang
leh gak perah sedikit limau kalau suker!


ok..sekian la dulu pic yg sempat aku edit
skang tgh belajaq guna photoscape..belajar dari kak madiha tp x berapa pandai lagi
thanx kak madiha...
ok..cau...salam


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net