~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 2-Feb-2010 03:07 Email | Share | Bookmark
bad tuesday

 
 
 
 
 
 
 
 
hehehe...selalu org bad monday, aku lak bad tuesday
maklumla bercuti 4 hari..
ari ni liat je nk bgn g keje...
ari jumaat konon cuti nk wat kukis (utk tempahan CNY)
tp konon je la...pastu ikut en garpil g survey laptop kat mines
sabtu sampai isnin terlantar je kat umah...
mcm2 jd sepanjang bercuti...tp semuanya ok je..x de kemalangan jiwa berlaku
ekekekek...merapu dh aku ni...
jom2..layan pic kat mines...
ops...pic muka aku di 'sencored' wat sementara waktu yer...ekekekke...

ada doraemon kat mines
tp x sempat jumpa sbb kesuntukan waktu..
ekekekke...so, ambik pic kat poster je la...







dh lama tingin nk naik cruise ni..
dpt gak la merasa walau jap je
sbb kitorang ambik boat tu ke KTM serdang je
ops..lupa nk ckp...en garpil ajak g mines naik ERL ari tu
so, masa nk blk ke KTM serdang, kitorang naik la menatang cruise tu
atau dipanggil gak 'water taxi'..
tambang dr mines ke KTM pun murah..RM2 je sorang..







ok la...dh abis citer mines..
jom gi layan pic makan lak..
skang ni asyik la ngan oat....
hari2 mkn oat, kalau tak pg, tghari, tak pun mlm...
so, kena la pelbagaikan menunya...
paling rajin, aku bancuh je oat tu ngan milo..ekekekekke

ni aku wat dadar ngan telur...
leh la nk layan utk bfast...
sekali wat, leh mkn utk 2 org..sbb cepat kenyang...





Quote:
resepi oat dadar

2 biji telur
4 sudu besat oat segera
1 biji cili merah (leh gak nk boh cili api)
1/2 sudu besar serbuk rempah
1 biji bwg besar- dimayang
garam, serbuk lada sulah
minyak jagung (utk menggoreng)

cara:

pukul telur dan masukkan semua bahan
gaul sebati dan goreng
(minimumkan penggunaan minyak ye..)


haa..amacam? ekekekke
jom layan bubur lak...
yg ni leh layan panas2..kalau dh sejuk, oat tu kembang sgt, tekak pun jd kembang...ehehheh



Quote:
resepi bubur oat

5 sudu besar oat segera- bancuh ngan air panas secukupnya n tambah sedikit garam dan lada sulah / serbuk lada hitam
segenggam ikan bilis goreng
1 biji telur- didadar
cili merah / api
sayur (ape2 je)

cara:

masukkan oat dlm mangkuk dan masukkan air panas secukupnya. Tambah sedikit garam dan serbuk lada sulah / serbuk lada hitam
taburkan bahan lain diatasnya dan leh mkn ngan apa2 jenis sayur
(aku mkn ngan brakoli masak sos tiram, sedap gak kalau mkn ngan kangkung goreng belacan )


masa gi k4 lak..puas aku cungkil2 tomato kat situ, sbb nk cari yg ijau2...
kebanyakan dh masak ranum..
akhirnya jumpa gak la 2 biji...
so, jd la kerabu tomato ni...sedap2...



Quote:
resepi kerabu tomato

2 biji tomato separuh masak. hijau kekuningan
segenggam ikan bilis goreng
1 biji bwg besar- dimayang
cili merah / cili api- hiris
1 sudu air limau nipis

cara:

belah tomato dan buang biji didalamnya- hiris
ambil separuh ikan bilis- tumbuk kasar
separuh lagi, biarkan sekor2
gaul semua bahan


n yg last utk ari ni...mcm biasa la...jus...
yg ni campuran jus epal n oren
aku kalau wat jus, cuba sedaya upaya utk tidak menambah bahan lain
cukup la buah segar n air masak je...
sedap bila gabung2 buah ni...manisnya pun dh cukup x yah tambah gula...
pasal epal hijau tu, mmg bermasalah betul nk cari epal hijau skang
gi pasar tani, p mlm, K4, semua x de jual
en garpil beli kat cold storage, mahal skit la
leh la utk ilangkan gian..ekekekek
mana gi semua epal hijau ekk...dh masuk farmville ke???



Quote:
jus oren epal

1 biji epal hijau- potong kecil
1 biji limau sunkist- buang kulit dan potong kecil
3/4 gelas air masak

cara:

blender semua bahan, tapis dan sedia diminum


''untuk makluman semua, aku mengamalkan diet rendah karbohidrat
so, akan ternampak la masakan aku jenis yg tumis2...dgn penggunaan minyak seminimum yg mampu...selain tu, ayam, keju, susu, telur, daging aku tetap ambil dlm kuantiti yg terkawal..ada org bila diet, langsung x guna minyak...semua rebus n bakar je....aku lak bergantung pada keperluan...kalau sup, mmg aku elakkan minyak... mcm tu gak kalau ikan n ayam, aku lebih suka bakar...mcm menu kat atas, oat dadar, aku goreng guna minyak jagung dan kawal jumlah nya...''


ok...abis dh cerita...hehehhe..
peace no war!!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net