~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 29-Dec-2009 02:18 Email | Share | Bookmark
selamat tahun baru...

 
 
 
 
 
 
 
salam...

mungkin ni entry terakhir utk tahun 2009
x byk yg nk masuk sbb 2 3 hari ni dh jaraaaaang sgt memasak...
kalau masak pun sekadar sup2..konon nk diet ni..
x tau la sampai mana leh jalan..heheheh
tp ari ni nk masuk gak la saki baki pic yg tinggal..utk menutup tahun 2009...
moga2 tahun 2010 aku makin rajin ke dapurr...tp kalau asyik ke dapur, camana nk diet...

semalam wat kek pisang...
dh pernah wat sblm ni tp x snap pic
sama je mcm resepi kek pisang sblm ni cuma tambah parutan coklat





Quote:
resepi kek pisang bercoklat

4 biji pisang- dilenyek
3 biji telur
3/4 cawan gula
2 cawan tepung
3/4 cawan minyak jagung / masak
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bokarbonat
1/4 cawan susu cair / yogurt (aku guna susu cair)
1/2 cawan coklat masakan- diparut (yg ni agak2 je la byk mana nak..leh gak guna coklat rice)

cara:

-pukul telur + gula sampai kembang dan memutih
-masukkan minyak- sebatikan
-pastu masukkan pisang yg telah dilenyek bersama susu cair
-gaul sebati -masukkan tepung yg telah diayak ngan baking powder dan soda
-kemudian masukkan coklat parut
-bakar pada suhu 160-180 darjah selama 45 mnt-1 jam


nasi tomato n ayam masak merah..



Quote:
resepi nasi tomato

Bahan-Bahan:
3 cawan beras - cuci dan toskan
1/2 cawan susu cair
2 biji tomato - cincang
1/2 cawan tomato soap (dijual dlm tin mcm tomato puree)
1 s/b majerin /minyak sapi
2 s/mb minyak
Garam secukup rasa (lebih kurang 1 sudu teh)
Air (ikut sukatan beras dalam 3cawan gak)
1/2 batang carrot- parut- ni saje aku nk letak

bahan tumis
2 ulas bawang putih - hiris
3 ulas bawang merah - hiris
1 inci halia - hiris
3 biji Buah pelaga
3 biji Bunga cengkih
1 inci Kulit kayu manis
2 kuntum Bunga lawang

Cara:

1. Tumis bawang merah, putih, halia dan rempah dengan minyak dan minyak sapi hingga kuning dan naik bau.
2. pastu masukkan susu cair, tomato, garam dan gaul rata. Tambah air dan biarkan mendidih.
3. Masukkan beras & daun pandan dan carrot- biarkan masak.
4. hidang dgn ayam masak merah dan acar timun (dlm gambar x de acar timun)


ni lak resepi ayam masak merah yg aku selalu guna
aku suka mkn ayam masak merah yg kt umah kenduri
so, bila ada kenduri arwah kt umah aku, aku mmg jd tukang tgk org masak
ekekekkeke...
so..lebih kurang cam ni la resepinya
dlm resepi ni aku boh buah keras (sbb tgk mak cik yg masak tu boh)
aku tanya mak cik tu apa fungsinya..dia ckp utk lemakkan sambal tu
erm...pastu masuk lak susu cair...bertambah2 le lemak
tp kalau masak dgn betul, bg semua cukup masak, rasanya mmg dh lebih kurang ngan ayam masak merah umah kenduri
best lagi kalau dpt tabur kcg peas..heheheh
pastu serai tu leh je kalau nk kisar sekali, tp aku lebih suka ketuk2 je n tumis sekali
x mo berat sgt rasa dia...

Quote:
resepi ayam masak merah / masak tomato

1/2 ekor ayam
1 senduk cili kisar
1/4 cawan susu cair

bahan tumis:

1 biji bwg besar-hiris bulat
2 ulas bwg putih-hiris
2 btg serai- ketuk2 skit
kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih

bahan kisar:

2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
2 biji tomato masak
4 biji buah keras- direndam sebentar dan dihiris dahulu- optional-
sedikit halia

cara:

- goreng ayam dan ketepikan
- guna minyak yg sama, kurangkan skit jika perlu, tumis semua bahan2 tumis, kacau hinga agak kekuningan dan bau wangi. kemudian masukkan cili bersama semua bahan kisar. kecikkan api, biar hingga mendidih atau pecah minyak...masukkan air asam jawa. biar sebentar
- masukkan susu , biar sedikit kering masukkan ayam
-perasakan dengan gula dan garam
- biarkan sebentar sblm angkat
(boleh tabur ngan kacang peas kalau suka)


ayam masak kurma ni pun sedap gak kalau mkn ngan nasi tomato atau nasi minyak
tp aku mkn ngan nasi putih je..huhuhuh
resepi lak, aku guna kak liza punya resepi
lebih kurang sama je kan mana2 rsepi..
tp aku pilih yg mudah je lah...
ada gak jumpa yg kena kisar sendiri jintan manis, j putih, ketumbar...bla...bla...bla...
huuu...x kuasa aku
baik beli rempah kurma adabi tu je...



Quote:
KURMA AYAM- resepi kak hanieliza

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam/ (dibersihkan & dipotong kecil)
5 s/b rempah kurma ayam/daging [bancuh dgn sikit air]
3 b iji kentang [belah 4]
1 labu bawang beasr [belah 4]
1 biji buah tomato
2 biji lada hijau [belah 2]
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 biji limau nipis [ambil jusnya]
2 s/b majerin
minyak
garam

Bahan tumbuk
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia

Cara:
1. Panaskan minyak dan majerin . Tumiskan bahan tumbuk sehingga wangi. Kacau rata dan biarkan naik minyak.
2. Masukkan rempah kurma dan kacau rata sehingga naik minyak semula.
3. Masukkan santan dan kacau rata. Biarkan mendideh.
4. Masukkan ayam dan kentang. Biarkan mendideh dan agak pekat.
5. Masukkan garam dan jus limau. Perlahankan api.
6. Masukkan cili hijau, bawang besar dan tomato yg telah dibelahkan dan biarkan sehingga naik minyak semula dan pekat.
7. Hidangkan dengan nasi atau roti.


kerabu perut ni mama yg buat masa blk kg ari tu
sempat gak la aku snap pic...
resepi lak, aku main agak2 je la
sbb bukan aku yg buat, mama yg buat...



Quote:
resepi kerabu perut

perut- dlm sekeping besar 2 telapak tgn- rebus empuk dan hiris
tauge- dlm 30 sen- celur
3-4 biji cili kering + 2 biji bwg merah + belacan- kisar
kerisik- sepeket yg kecik tu
4 sudu beras- goreng tanpa minyak dan kisar halus- guna pengisar kering
2 biji bwg besar- hiris
1 biji cili merah- hiris
air asam jawa, garam, perasa

cara:

campur semua bahan
perasakan dgn air asam jawa dan garam

(aku tanya mama yg ijau2 tu apa, dia kata daun salom- ada skit je, mama campur je sekali)


ok la...ni je la utk ari ni dan tahun ni
moga dipanjangkan usia utk kita jumpa lg di tahun hadapan..
pasti lebih byk simpang ..kita tinggal nk pilih je lorong mana nk susur...
aku pun harap akan ada perubahan besar yg lebih baik utk thn 2010..
pastinya utk membahagiakan insan2 tersayang...
sejak 2 3 thn ni...terasa hidup x berubah tanpa azam..
terasa peningkatan thn tu berlalu dgn sia2
selamat tahun baru hijrah
selamat tahun baru 2010

salam



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net