~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 16-Nov-2009 03:32 Email | Share | Bookmark
blueberry apple muffin and mixed fruit cake

 
 
 
 
 
 
 
salam semua...
ari ni nyer entry posing kek je...sbb lauk masak yg sempoi2 je, x sesuai utk tayangan umum
huhuhuhuhu
ari tu masa jejalan kat fp ida ternampak ida wat kek buah
dan komen dari ida kata kek tu sedap
aku ni bukan la antu kek buah pun, tp terliur punya pasal...aku wat gak
masa gi yummy ari tu, beli la sepeket mix fruit yg 250 gram
so, buat kek ni, guna resepi ida tp 1/2 adunan je la..
nk kata sedap ke tak, aku pun bukan tau sgt kek buah ni camana yg sedap
biasanya kalau nk mkn ape2, suka wat sendiri,
so, x pasti mcm mana rasanya kat kedai
tp bila kunyah, ada rasa2 manis masam buah tu yg jdkan kek ni lain dr yg lain
aroma pun wangi...
tp kalau ditilik, buah2 tu mcm mendap ke bawah kan...
aku dh ikut petua gaul buah2 tu ngan tepung dulu, tp tetap ke bawah jugak dia...uhuhuuuu..
tekstur agak kering aku rasa...tp dah sesuai dah..sbb kalau lembab, mcm x kena lak
x tau la ida wat ari tu lembab atau kering
so..saksikanlah kek ku berposing
ekekekekke
utk ida...thanx a lot...byk xperimen ida yg aku cilok je...ekekekekke







Quote:
resepi kek buah- resepi dari fp ida, tp aku alih bahasakan ke bahasa aku..huhuhu

250 gram mentega
250 gram gula- aku guna 200 gram je sbb buah tu manis
230 gram tepung gandum
5 biji telur gred A
500 gram buah campur- aku guna 400 gram je (gaul ngan 1 sudu besar tepung gandum utk elakkan buah2 mendap ke bwh)
1 sudu besar oren sunquick
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 sudu besar ovalete
cara:

pukul mentega + gula + ovalete sampai kembang
masukkan telur satu persatu
kemudian masukkan oren sunquick
satukan tpg, baking powder dan soda, ayak dan masukkan dlm adunan
gaul sebati, masukkan buah campur- sebatikan
bakar selama 45 mnt


yg bwh ni lak kek epal kali ke2...
sama mcm yg lepas...tp aku dh tambah blueberry jem kat tgh2
dan tukar nama dari kek ke muffin..ekekekek..suka ati aku je kan...





Quote:
resepi blueberry apple muffin- resepi sama je mcm kek epal tp aku gatai nk tukar nama skit)

bahan:

200 gram mentega- pada suhu bilik
300 gram tepung gandum
120 gram gula pasir + 4 sudu gula (resepi asal dr yani 160 gram gula halus, aku guna gula pasir, so, aku kurangkan jumlah nya...mmg dh ngam2 dh rasa dia...sbb gula halus ngan gula pasir mmg beza skit)

2 biji epal hijau
200 ml whipping cream
4 biji telur
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen epal / esen vanila
jem blueberry / strawberry secukupnya

cara:

-epal dikupas kulit, potong dadu- kemudian masukkan dlm periuk bersama 4 sudu gula.
-masak atas api yg kecil sampai gula hancur- ketepikan

-pukul mentega hingga berkrim kemudian masukkan gula- pukul lagi sampai putih
masukkan telur satu persatu. pukul sampai kembang
-masukkan whipping cream..gaul rata
-kemudian masuk pula tepung + baking powder yg telah diayak bersama..skit demi skit sampai abis
-last sekali masukkan epal yg dimasak ngan air gula td..masuk ngan air gula tu sekali..gaul rata
-leh la masukkan dlm loyang atau cup kertas
(letakkan adunan dlm 1/2 cup, letak 1 sudu jem blueberry, kemudian panuhkan cup dengan adunan...)
-bakar cam biasa la...kalau loyang 45 mnt
kalau cup- 20 mnt suhu 180 darjah (kalau oven aku 160 darjah je)

nota: kalau x de whipping cream, leh kot gantikan ngan susu cair, rasa mungkin larik skit la..(isk..pepandai je aku nk main ganti2...)
- jem pun, leh ikut selera sendiri, nk guna blueberry jem, atau strawberry...atau pape je...
jem jgn letak byk sgt, nti manis sgt lak- dlm 1 sudu kecil..ikut la besar mana muffin cup tu



ni nk tempek award dari kak iezah
1st time dpt award ni
thanx ye kak...





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net