~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 5-Nov-2009 01:24 Email | Share | Bookmark
kek epal / puding roti

 
 
 
 
 
 
 
 
salam n morning
biasanya aku hapdet fp pagi2 buta kat umah bila x leh tdo
tp ari ni hapdet siang2 buta lak kat opc..huhuhuhu...
janji entry leh masuk n x tertunggak byk...

semalam cubaan wat kek epal...
aku kalau beli buah mmg beriya, tp nk abiskan mmg jarang sekali...ekekekek
pikir x sudah aku pun mencari2 le resepi kek epal
dan terjumpa resepi yg senang banget
kebetulan semua bahan ada kt umah
(mmg sekali beli leh guna byk2 kali kan...)

so...jom tgk hasil dia
aku wat dlm bentuk cup kek





Quote:
resepi kek epal moist- resepi Yani MyR- aku cuma double kan bahannya

bahan:

200 gram mentega- pada suhu bilik
300 gram tepung gandum
120 gram gula pasir + 4 sudu gula (resepi asal dr yani 160 gram gula halus, aku guna gula pasir, so, aku kurangkan jumlah nya...mmg dh ngam2 dh rasa dia...sbb gula halus ngan gula pasir mmg beza skit)

2 biji epal hijau
200 ml whipping cream
4 bj telur
2 sudu teh baking powder

cara:

-epal dikupas kulit, potong dadu- kemudian masukkan dlm periuk bersama 4 sudu gula.
-masak atas api yg kecil sampai gula hancur- ketepikan

-pukul mentega hingga berkrim kemudian masukkan gula- pukul lagi sampai putih
masukkan telur satu persatu. pukul sampai kembang
-masukkan whipping cream..gaul rata
-kemudian masuk pula tepung + baking powder yg telah diayak bersama..skit demi skit sampai abis
-last sekali masukkan epal yg dimasak ngan air gula td..masuk ngan air gula tu sekali..gaul rata
-leh la masukkan dlm loyang atau cup kertas
-bakar cam biasa la...kalau loyang 45 mnt
kalau cup- 20 mnt suhu 180 darjah (kalau oven aku 160 darjah je)

(kalau ada esen epal, leh la masuk sekali, aku x letak pun sbb mmg x de!)



tomyam campur kelmarin dulu punya ni
x la sesedap tomyam kat kedai tomyam siam tp x le seserabut tomyam kat kedai tomyam melayu yg byk serai, bwg..buang serai, buang bwg, tinggal kuah je....



ni saje interprem ayam bakar kali ke2
kali pertama buat, encik garpil x de blk kg
pastu buat lg sekali pas dia blk
resepi sama mcm kat sblh
cuma kentang tu je lain skit..kali ni potong baji, rebus separuh masak, gaul garam + serbuk kari
goreng bodo cam tu je..
pastu tambah coleslow
ohoooooooo



yg kat bwh ni lak cubaan menghabiskan sisa2 roti yg hampir xpired
cobaan yg x sia2..sbb puding ni telah berjaya membuka mulut encik garpil utk suapan seterusnya
ekekekekekke
so, sila la cuba sendiri k..







Quote:
resepi puding roti mudah- sumber inspirasi dari MyR

bahan:

4 keping roti- carik2an
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula
2 biji telur
8 gm serbuk agar2
3 1/2 cawan air
2 susu besar mentega
2-3 titis pewarma- optional, x boh pun x pe..

cara:

masak agar2 dengan air sampai larut kemudian masukkan gula dan biarkan mendidih

blender roti + telur + susu cair + susu pekat manis pastu masukkan dalam periuk agar2

pastu masukkan mentega

kacau sampai agak2 pekat- masukkan dalam loyang atau apa2 bekas
titiskan beberapa titik pewarna
ambik lidi sate, lorek2 kan suka ati
(yg aku nyer tu dh terlebih warna lak...uhuuuuu)
sejukkan dalam peti ais sampai membeku

siap utk dimakan!




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net