~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Jul-2009 01:27 Email | Share | Bookmark
mee rebus kubu gajah

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
salam!!!heheheh...tgk tajuk kat atas, mesti ada yg tertanya2..apa lak kaitannya mee rebus ni ngan aku kan
ok...secara fizikalnya, aku ngan mee rebus bukan la kategori yg sama sbb aku manusia, dan mee rebus lak adalah makanan..kwang!!! kwang!!!
secara ringkas nya aku nk citer skit pasal mee rebus ni
terletak di kubu gajah, selama perak, diusahakan lebih kurang 30 tahun oleh sepasang suami isteri
dengan menu utamanya, mee rebus, kedai ini telah berjaya memikat selera peminat mee rebus di sekitar utara..
antara menu lain yg turut mengancam abis adalah nasik lemak
dengan sambal bilis yg mempunyai resepi rahsia tersendiri, nasik lemak ni mmg meletup waktu pagi
dan aku jugak difahamkan kadang2 nasik lemak kedai ni abis seawal jam 8 pagi terutama waktu cuti sekolah
menu lain, laksa( feberet aku nih), bihun sup (ayam)
ok..sape lak tuan punya kedai mee rebus ni..
jom tgk gambor..



erm..amacam posingnya?? heheheh

jom..tgk lagi...



yg kat belakang tu adalah puan kpd tuan punya kedai ni



huhuhu...ni lak..amacam!!! menggugat iman tak???



ok la kekawan...kalau nk tahu, tuan dan puan punya kedai ni lah bapa dan ibu mertuaku...heheheh...
dan pic2 ni diambil oleh anak mak dan bapa mertuaku, tak lain dan x bukan, suamiku la...
so, kalau korang tetiba terjebak atau terjejak tanah kat kubu gajah, leh la isi perut korang yg lapar tu kat sini ..senang je nk cari..deretan kedai 2 tingkat warna kuning...berhampiran dgn balai polis lama..jalan selama-taiping
bukak setiap hari, sabtu ngan ahad separuh hari
(nk plan lebih2 aku pun x reti...huhuhuhu)

nak tau harga nya?
mee rebus: RM2.50
bihun sup: RM2.50
laksa: RM2.50
nasi lemak: RM1.50

hohohoho...kat kl..maunya 2 kali ganda rega tu...

antara peminat mee rebus ni adalah Raja Ahmad Zainuddin- DUN kubu gajah
jom tgk komen beliau pasal mee rebus ni kat blog nya..


http://rajaahmadzainuddin.blogspot.com/2008/04/mee-rebus-istimewa-kubu-gajah.html


ok la....kita tangguhkan dulu citer pasal mee rebus ni...insyaAllah, bila aku blk selama, aku update lagi menu2 lain...

ok...just nk share 2 3 menu aku sepanjang minggu ni

cream puff..ari tu ada meeting, ada la kuih ni
tp mcm x puas je mkn
so, aku pun selongkar la resepinya..dan ni la hasilnya



ni lak cucur cempedak
encik garpil blk dr kg ari tu, bwk cempedak yg baunya semerbak
dlm pantang2 sbb batuk, aku blasah gak sbb dh depan mata



yg ni lak, korang tau la kan..badam, tp apa yg aku nk buat ngan badam ni...huhuhuhu...



yg ni, badam dh kena bungkus ngan tepung...



taraaa!!!! biskut almond london yg aku wat khas utk majlis tunang adik aku khamis ni...







coklat cup kek..pun utk majlis tunang adik ku



alhamdulillah...dpt lebih kurang 45 biji




dgn ini juga aku nk bgtau, mlm ni aku blk kg
esok adikku bertunang
blk sini hari ahad
so, dlm beberapa ari ni, x dpt la aku nk pantau atau update fp ni...
ekekekek...tp mungkin ada n3 baru pasal majlis tunang lak kot pas ni...huhuhuhu





resepi biskut almond london

250 g butter
120 g gula ising- (kalau guna gula pasir, 100 gram je. kisar sampai halus)
100 gm tepung jagung
300 gm tepung biskut (red rose)
1 biji kuning telur
1/2 sudu teh emplex (patut x yah letak sbb dh guna tpg biskut, tp aku nk letak gak)
1 sudu teh pure esen vanila
50 gram tepung susu
100 gram serbuk badam
badam biji (adunan ni dpt dlm 120 biji, so agak2 je la jumlah badam tu)
3/4 sudu teh baking powder

bahan lain :


1 bar coklat masak (update skit, jenama Tulip paling beshhhh)
2 sudu shortening (mentega pun boley la kalo x de, lebih elok guna cocoa butter)
badam cincang secukupnya
cup kertas secukupnya (dlm 100 lebih)

cara:

bakar badam dlm oven selama 15 mnt..guna suhu rendah, kite guna 150 darjah, tp guna api atas bwh
selang 2 3 mnt, buka dah alih2kan kedudukan
(jgn hanguskan, kalo x yakin, guna api bwh je...kalo hangus, aku x bertanggungjawab ye...huhuhuhu)
pastu pandai2 la rasa, kalo x berapa rangup, tambah masa lagi..(aku rasa ada la dlm semangkuk kecil, sampai haus tekak)
biasanya, badam ni akan merekah bila dh masak..
tp badam ni akan lebih rangup bila dh sejuk..dan jgn biar terdedah
yg badam cincang tu pun bakar gak dlm 7 mnt..
(leh nampak kaler dia jd perang skit (jgn hangus lak)


pukul mentega bersama gula hingga sebati..x yah lama sgt, cukup utk sebatikan je
masukkan telo, pukul lagi
kemudian masukkan serbuk badam, gaul sebati..
ayak bersama tepung jagung, susu tepung, baking powder dan emplex
masukkan ke dalam adunan, gaul sebati
ayak tepung biskut..masukkan skit2 kedalam adunan..sampai agak2 adunan boleh dikepal dan dibentuk
x perlu habiskan tpg kalau adunan dh cukup elok
adunan x boleh keras sgt..nti susah nk bentukkan
pastu leh la letakkan badam kat tgh2..balut cam biasa la
jgn besar sgt, cukup utk salutkan badam je sbb nti dia mengembang
bakar pd suhu 160 darjah selama 15 mnt (ikut oven masing2)

pastu biar sejuk dulu...
kalo leh rehatkan semalaman
isikan dlm paper cup, guna sudu kecil, sudukan coklat cair dgn cermat dan cepat
pastu tabur ngan badam cincang...
sejukkan sampai coklat beku...
dlm masa 1/2 jam, coklat dh elok je beku semua (kalo guna coklat bar jenama nur dan tulip la, yg lain aku x pasti)

cara nk cairkan coklat:

patah2kan coklat masuk dlm piuk kecil
didihkan air dlm piuk besar
bila air mendidih, letakkan piuk kecil yg ada coklat td ke dalam piuk air didih tu
jgn terkena setitis pun air, nti lambat beku sbb coklat merajuk
bila coklat dh cair semua, masukkan shortening, ni tujuan nk kilatkan coklat tu bila dh beku...



dlm adunan ni, aku guna emplex, yg ni mmg optional, x nk guna pun x pe
tp baik le guna sbb emplex ni akan mengekalkan kerangupan biskut tu masa acara penjemuran
huhuhuhu...bygkanla biskut dh kena coklat panas, pastu dedahkan pulak, x kena gaya, biskut leh jd kurang rangup berbanding sblm celup coklat...
pastu masa bentukkan tu, wat comel2 je, agak2 leh salut badam tu
sbb biskut ni mengembang pas bakar..0
masa bakar, biar bontot biskut tu cokalt gelap skit
tp bukan hangus tau
sbb biskut akan lebih rangup n x mudah lemau

ok la...tu je la pesanan dr aku
sebenarnya, dulu2 mmg dh cuba biskut ni, tp hasil x berapa puas ati
kali ni, aku terjumpa resepi ni, dan hasil dr percubaan yg berkali2, akhirnya, aku leh tersenyum...ekekekekke...







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net