~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 16-Jul-2009 05:44 Email | Share | Bookmark
salam perpaduan

 
 
 
 
cakk!!!!!...

yuhuuuuu....ekekekekekek....
suka bebenor lak aku ni...
x de menda pun
just nk update skit je
semalam x masak pun...cuma wat kek je
so, campur ar sekali ngan menu kelmarin dulu punyer...yg sempoi je....
apa lagi...jom...ke bawah....

ni kek coklat cheese
resepi gabungan kek coklat yg biasa aku wat n kek cheese kak hanaz
so, kedua2 resepi kek tu aku wat half2 je la...sbb nti nk gabung
cuma utk rasa lebih keju, aku tambah ar skit kejunya
thanx ek kak hanaz sbb sudi kongsi resepi..
biasa tgk org wat kek ni, guna cream cheese
aku lak, tergedik2 nk wat semalam, x sempat tunggu gi beli cream cheese
so, belasah je la





Quote:
resepi kek coklat cheese
# utk lapis coklat#

1 1/2 cwn gula halus
125g butter
2 biji telur (grade c~berat utk 2 biji sekitar 80~95gram)
1/2 cwn serbuk coklat/koko (van houten) + 1/2 cwn air panas (bagi larut)
3/4 cwn susu coklat
1 1/2 cwn tepung gandum + 1 sd teh soda bikarbonat + 1 sd teh serbuk penaik (ayak bersama)
1 sd teh esen vanilla

pukul gula ngan mentega sampai kembang
pastu masukkan telur, pukul jap
masukkan campuran koko, esen vanilla dan susu coklat
pastu masukkan tpg skit2 sampai abis
bakar selama 15 mnt
(simpan 2 sudu campuran ni, utk wat hiasan atas kek nanti)


utk lapis cheese, kite copy dr kak hanaz punya, cuma editkan jumlah bahan je..

4-5 keping slice cheese
100 ml susu segar
35 gram butter atau marjerin
35 gram tepung gandum (diayak dahulu)
35 gram gula
2 biji telur saiz M
beberapa titik esen vanila

Cara-cara

1-- potong atau siat slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar

2-- kemudian masukkan dlm periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. kacau sentiasa.

3-- masukkan butter dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.

4--asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula hingga menjadi meringue.
didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi,

5-- masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul

6--akhir sekali campurkan merigue ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. Tuangkan atas adunan kek coklat td. Hati2 sbb kek td masih lembut sbb bakar separuh je...mungkin masih cair.
pastu isikan campuran koko yg disimpan td dlm plastik beg, paipkan secara melintang atas kek.
pastu ambik lidi, wat lak garisan menegak merintangi garisan td..
bakar selama 35 mnt. (atau hingga masak)
Letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara marine bath, untuk mendapatkan kek yang elok teksturnya



ni asam pedas pari, kelmarin dulu punya
td melawat umah masruna pun, nampak asam pedas ni gak kat umah dia...



wat sayur kacang buncis, pastu goreng ayam berempah utk encik garpil
sbb encik garpil x mkn pari...
dia cuma ambik kuah asam pedas tu jer
(tp kan semalam aku tgk dia cuit2 gak ikan pari tu...nk belajar mkn kot, atau tingin tgk aku mkn...ekekekek)



resepi asam pedas ni sama je mcm org lain pun
cuma, saje la nk tambahkan koleksi resepi

Quote:
resepi asam pedas pari
1 ketul ikan pari, dipotong kecil2

bahan kisar:

segenggam cili kering- rebus
5 biji bwg merah
3 ulas bwg putih
halia, lengkuas (agak2 je la)
2 3 ketul kunyit hidup (kalau yg kecil2)
sedikit belacan

daun kesum
bunga kantan
air asam jawa
bendi, tomato

cara:

tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak..
masukkan air asam jawa dan garam
masuk air skit, jgn byk sgt, biar pekat skit
pastu masukkan ikan
biarkan mendidih
masukkan daun kesum, bunga kantan, tomato dan bendi
biar sekali mendidih, tutup api...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net