~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 7-Jul-2009 06:17 Email | Share | Bookmark
entry campur2

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
salam semua....



harap2 entry kali ni terlepas la utk di post
sebab semalam dh try post, tp x berjaya
ari ni, aku geram, aku boh byk2 gambor
huhuhuhu...x mo ar citer byk
sbb dh malas nk menaip
semalam taip panjang2, tp ntah tenet, atau ntah FP yg bengong
so, kite citer dr pic je la ye...
huhuhuhu...




sambal sotong ni kite mkn ngan nasik lemak
kat bwh ni nasik lemaknya...






udang goreng mentega





kuah durian!!!
mak mentua kim durian dr kampung
huuuu...aku lak sbb tergoda ngan kuah durian dr kwn2 kat FP, huuu...apa lagi, terus cari santan...buat!!
mkn ngan roti jala...tp...errr...

Quote:
resepi kuah durian

1/2 biji durian ambil isi 9dgn biji sekali la..)
1 biji kelapa- ambik santan
2-3 sudu gula-ikut rasa sendiri
2 helai daun pandan
secubit garam

cara:

masukkan semua bahan dlm periuk
masak hingga mendidih
tambah air skit kalau pekat sgt
tp kite suka pekat2...



huhuhhu...roti jala ni di jala oelh encik garpil
huhuhu...sbb kite wat 2 keping, dua2 x jd...
so, dia lak cuba nasib
(errr...lebih kurang sama je hasilnya...ekekekke)



x berapa nampak kan jalanya, dh jd cam lempeng lak..
huhuhuhu..







yg ni lak cubaan buat kek gula hangus
ni masa tempoh peraman selama 3 jam





ni antara potongan2 terakhir
yg lain dh bwk gi opis
pg2 tu kelam kabut skit sbb nk gi keje
x sempat ambik pic full


Quote:
resepi Kek Gula Hangus

(copy n paste je ni)

Bahan-bahan:
1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega


Gula digoreng dengan api sederhana besar.

Bila gula dah agak cair masukkan air panas (Bab ni kena hati2 sikit tau! Nanti dia meletup-letup. Apa pun tutup api & cepat2 masukkan air panas tadi sambil standby pegang penutup kuali. Lepas tu masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.


4 biji telur
1 cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara:


Pukul telur sampai kembang & pekat.
2.
Masukkan susu pekat - Mixer hingga rata

Masukkan tepung & soda bikarbonat yg diayak terdahulu.

Tuang kan esen vanila.

Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi.

Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (Bertutup) Untuk mendapatkan sarang yang cantik.

Dibakar selama 60 minit suhu oven 160 api bawah sahaja. Balance terakhir 11 minit tu pula api atas & bawah.

(bg kite resepi ni mmg teramat mudah, cuba x sabar je bab nk peram
tp alhamdulillah, akhirnya, menjadi gak kek gula hangusku...









kek marble trio







dh siap masuk bekas tapau gi keje
1 utk kite n 1 utk encik garpil..

Quote:
Resepi Kek Marble Trio

300 g mentega, pada suhu bilik
280 g tepung halus (tepung gandum pun ok)
1 camca teh serbuk penaik (ayak sekali ngan tpg gandum)
5 biji telur
220 g gula kastor (asal 250 g, tp kite x suka manis)
1 camca besar Ovallate
50 g susu cair
1/2 camca teh esen vanilla
pewarna ijau dan serbuk koko secukupnya

Cara-cara

1. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu hingga abis. Masukkan ovellete dan susu. pukul sebentar.

2. Masukkan tepung yg telah diayak tadi skit demi skit.

3.Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. warna asal, ijau dan koko

4.Lenser tin kek dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Tuang setiap adunan secara berselang seli hingga habis.

5. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 40 - 45 minit, bergantung pada oven masing2.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net