~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 10-Apr-2009 08:22 Email | Share | Bookmark
kek coklat kukus

 
kek ni dh jd cam feveret aku lak
tp ni last dh serbuk koko
dpt la 1/2 adunan
dpt loyang kecil je la
pasni kena gi k4 carik stok koko








Kek Coklat Kukus

Bahan-Bahan:
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula pasir-
1 cawan susu cair
1cawan minyak masak
1 cawan susu pekat manis
1 ΒΌ cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1/2 tsp soda bicarbonate
3 biji telur

Cara:

mula2..panaskan pengukus dulu..

Campur serbuk koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak jap atas api kecil sehingga semua larut. tutup api dan biarkan jap bg suhu turun.
sementara tu leh ayak tepung,soda dan baking powder.
pastu pukul telur (pukul2 biasa je), masuk dlm periuk td
masuk tepung skit2 sampai abis..sebatikan. .
sapu minyak skit kat loyang pastu tabur tepung nipis2. kalau rajin, sblm masuk loyang, tapis dulu, leh la buang yg ketul2 tu....guna penapis santan tu je..

Kukus selama 1 jam baru angkat dan sejuk kan sebelum terbalikkan
kalau kukus dlm cup, 20 mnt je
kite selalu kukus trus dlm bekas kecil2 comel tu

(kalau tak mo letak toping, leh lebihkan skit gula (1 cawan), tp kalau toping, dh sedang elok dh sukatan gula tu sbb nti bila toping akan jd lebih manis)

utk toping:

1 bar coklat masakan- kalau guna cooking coklat jenama pasaran- kalau guna yg yummie, letak 3 petak besar tu jer...)
1/2 cawan wiping cream / susu cair
2 sudu mentega / marjerin / minyak masak

cara:

masak semua bahan dlm periuk secara double boiled sampai semua larut
tuang atas kek yg dah diterbalikkan / dikeluarkan dr loyang
hiaskan



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net