~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 24-Mar-2009 01:05 Email | Share | Bookmark
ayam masak lemak cili api

 
 
baru terperasan semalam kat opis, aku langsung x jamah nasik...
masa turun bus, perut mmg dh lapar gila
sampai je kat umah, ala...mcm x de lauk ekspress je yg nk leh dimakan...
jgn kan lauk, nasik pun tarak...ekekekekke
setelah meneroka isi peti ais, ada lagi skit ayam belen...
tinjau2...perfect!!! semua bahan utk masak lemak cili api ada...
kuarkan ayam..rendam jap...
sambil2 letak nasik...
errkk...tingat lak cup cake....

huuuuuu....nyummy!!!! sedapnya....
kek coklat rupanya...
terer la kak lis ni memasak...
abis 3 ketul aku telan...

pastu samb ke dapur...sediakan bahan2 utk masak lemak cili api...
ayam pun dh lembut utk dikejekan...ekekekekek
x sampai 1/2 jam...siaplah sudah satu masakan sempoi ikut suka ati aku...tp masih gak berpandukan resepi asal



AYAM MASAK LEMAK CILI API

Bahan:

1/2 ekor ayam - potong suka ati
2 biji kentang [belah 4]
1 helai daun kunyit [koyakkan]
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa] ( aku guna santan kotak tu je...jgn mareee...)
garam

Bahan kisar:

15 biji cili api
kunyit hidup- agak2 besar ibu jari
halia- sama gak- agak2 je la
2 tangkai serai
1/2 cawan air

Cara:

1. Masukkan semua bahan kecuali santan dalam piuk dan masak
sehingga mendidih.biar ayam dan juga kentang lembut.
2. Masukkan santan dan sentiasa kacau sehingga mendidih semula.
3. Rasakan garam dan tutup api.
4. Hidangkan dengan nasi putih. ( suka ati korang la nk nasik merah ke, ijau ke, hitam ke...)





jus buah campur

1 biji epal hijau- kupas kulit potong kecik2
1 biji mangga masak- kupas kulit- hiris isi
1 biji buah oren- ambik isi
1 gelas ais krim soda

cara:

masukk semua bahan dlm blend
kisar sampai halus
kalau suka- leh terus minum
kalau tak, tapis dulu guna penapis kasar..

kalau leh minum terus, lg elok...
seratnya x ilang....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net