~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 16-Mar-2009 02:25 Email | Share | Bookmark
jus avocado

 
 
 
 
 
seharian kat umah semalam, aku gagahkan diri ke k4.wpun bdn rasa bisa2 n lenguh2, tp demi satu matlamat, aku gagahkan jugak...ekekekekek...matlamat apa?
avocado punya pasal le nih
teringin benar aku nk rasa jus avocado...
sampai je k4, terus ke bhgn buah2...huhuhuhu...sib baik ada
tp mahal gak rupanya...sebiji Rm4 lebih...
kalau kat Indon, buah ni dlm 3 kupang gitu ja....
aku pun rembat 2 bijik
ekekekke...tamak u...
pastu melilau2 kat bhgn ikan ...
x de apa rasa nk beli sbb matlamat asal dh tercapai

tetiba terpandang sushi...huuuu...cedapnya...
erm...puas pegang letak...pegang letak...aku rembat satu...
ntah apa halnya ...tingin nk mkn benda yg sblm ni langsung aku x ingin...
tp sushi tu ambik yg biasa2 je (makizushi)...x de la ikan mentah...yg leh meloyakan aku...
tp lupa r nk beli wasabi...so, cicah ngan kicap tu je la


segelas besar jus avocado ngan makizushi, wat aku terlentang kekeyangan...ekekekek
buruk nor...
mlm pun dh x mkn
masak ala kadar je utk dia...


ok...samb blk citer pasal avocado...
pelbagai khasiat buah ni sebenarnya...
dlm kosmetik mmg dh lama org guna
skang ni dh dipelbagaikan...wat ais krim, puding, salad n jus..
tp, utk yg sedang berdiet, awas ye! jgn mkn byk2..buah ni
kandungan lemaknya agak tinggi, mcm buah durian
tp tak pe, lemak vege x mcm lemak hewan...

buah ni mmg sedap wat jus tp x semua org leh timer...
bila blend jus nya agak pekat n creamy...so yummyy!!!
nk wat jus senang je...
masa pilih tu, pilih buah yg dh masak...
senang je nk kenal buah yg masak, warna kulitnya agak kecoklatan, tu tandanya buah nya dh masak
atau, kita leh picit2 je ngan jari, kalau lembut tu, tandanya dh masak le tu...



pas belah dua, korek isinya (mcm korek isi buah betik esotika tu )



masuk dlm blend, masuk 2 sudu susu manis
tp aku x suka susu manis, so aku gantikan ngan 3 sudu susu tepung + 1 sudu gula
masuk 1 gelas besar air masak
blend sampai halus berkrim
tuang dlm gelas...sedia di minum
kalau suka, leh la letak air ketul
aku x suka ais batu, tp aku blend nagn air sejuk dr peti ais
cubala...walaa!!!

ada lg sebijik dlm peti ais, nti aku nk wat campur ngan milo lak...






sekadar update...
ni hasilnya lepas avocado di campur 2 sudu besar milo
sedap!!!!



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net