~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]
Friday, 2-Oct-2009 01:17 Email | Share | | Bookmark
entry pas raya

 
 
 
View all 7 photos...


dh tamat dh kot entry raya...
ni dh balik ke normal...entry masak2 le pulak
huuuuu...ada la 2 3 umah terbuka nti...x pasti la akan ada pic atau tak....
huuuuu.....
walaupun pas raya ni, aku dh kureng gak la memasak, tp ada le jugak nk tempek menu2 yg aku termasak
x byk tp ada la dr x de kan..heheheh...layan jom...

ni bukan kek raya tp kek lepas raya
mcm syok le pulak nk wat kek kaler2 ni...
sama je ngan resepi kek marble trio yg lepas
kaler je kasi tukar







ni lak rendang sotong
dh x tau nk masak apa
asyik sambal je..kali ni kasi tukar skit
not bad la...



semalam nyer menu



Quote:
resepi rendang sotong

6-7 ekor sotong saiz sedang
kunyit hidup besar ibu jari-kisar
3 cm lengkuas-kisar
3 cm halia-kisar
3 sudu besar cili kisar
1/4 cawan santan pekat (aku guna santan kotak je)
1 sudu besar kerisik
2 batang serai-ketuk
1 helai daun kunyit/ daun limau purut- hiris halus

bahan tumis:

bwg merah + bwg putih- hiris
rempah tumis- kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga

cara:

tumis bahan tumis
masukkan semua bahan lain kecuali santan dan sotong
biar sampai agak kering skit
masukkan asam keping
kemudia masukkan santan
biar kering skit (jgn kering sgt, biar basah2 skit)
masukkan sotong, daun kunyit dan bahan perisa...


kari udang



asparagus goreng cendawan
ni aku mkn sorang2 je...
encik garpil ambik udang jerk
tp aku dh wat gak kangkung goreng tuk dia
sbb awal2 lg dia kata x mo mkn asparagus tu....
huhuhuhuhu....dia lom rasa lagik!!!



Quote:
resepi asparagus goreng cendawan

1 ikat asparagus- potong agak2 panjang 3 cm(bhagian yg lembut je..)
1 mangkuk kecil cendawan butang
bwg besar- hiris
udang(agak2 la nk byk mana
1 sudu kecil cukup rasa megi...heheheheh..ni kes malas le ni

cara:
tumis bwg besar
masukkan udang sampai kemerahan
masukkan cendawan, gaul jap kemudian masuk asparagus
masuk air skit je....
pastu masuk serbuk cukup rasa...


erm..ok la ye utk ari ni
pc pun nk terpadam dh ni
black out kat sini
ok...jumpa di lain rancangan
sayonaraaaaaaaaa




Friday, 25-Sep-2009 14:52 Email | Share | | Bookmark
catatan aidilfitri (2009)

 
 
 
View all 46 photos...



salam aidilfitri....
kembali juga aku ke putrajaya lepas seminggu kat kg
huuu...x bestnya...jap sangat raya dh pun seminggu....
entry kali ni, seperti tajuk di atas la...pasal raya je la...
gambar ada la skit2, mana yg sempat diambil....


::18 sept 2009::
perjalanan pulang ke kampung (kubu gajah, selama, perak)



bertolak dari kl selepas subuh





perjalanan yg agak tenang


::20 sept 2009::
hari raya


di pagi hari raya


yg kat belakang aku tu, kakak ipar aku, mak budak kecik tu
yg kat sebelah lak, adik ipar


aku x dak dlm gambo ni sbb aku tukang ambik gambar


ni kat umah tok
2 sweet lady kat belakang, tok dan MIL aku


en garpil ngan tok wan

::21 sept 2009::
hari raya ke2


ni dh siap2 nk balik aloq staq..yuhuuuuuu!!!!


ngan anak2 menakan


perjalanan nan indah....


hohohoho...dh sampai AS..ekekekekke

:22 sept 2009::
hari raya ke3

beraya kat umah mak sedara
pastu petang pi tasco...main game n mkn kepsi




ayam tu aku punya!!!!


jeles!
kat aku x suap pun






aku ngan adik dan kak cik
pic ni asalnya aku nk ambik be2 ngan adik
ntah masa bila pompuan tu boleh ada sebelah!
sengal!!



:23 sept 2009::
pulang ke kubu gajah
x de pic sbb aku tdo...huuuuu

::24 sept 2009::
beraya ngan kekawan kat zoo taiping
ekekekkke...






bukan aku yg nk bergambar ngan unta ni, tp unta ni yg nk bergambar ngan aku


aksi ngeri seekor kera mencuri nangka kat zoo
(tp bau nangka tu ngancam betul)
uwaaaa!!!! aku nk gak!!


cimpanzi yg berposing2 depan kitorang dgn lagak macho












teman yg setia dcc..(burung putih tu...)


kasih seekor ibu...


senyuman manis seekor buaya


landak


antara ahli rombongan
gambo di snap oleh encik garpil




encik garpil bersama abg dan adik dia...(budak kecik tu anak menakan dia)




dah letih jalan, singgah jamu perut kat medan selera bomba
nape ntah panggil bomba
dkt ngan balai bomba kot...
org taiping, tolong jawab sat..


set nasi ayam yg disertakan dengan hati ayam goreng kicap
pastu siap ada air asam..tp x de kuah kicap


sotong kangkung
(ada sorang member aku x pernah dgr, n x penah mkn sotong kangkung..ohoiii..mana ko..mana ko...aku nk tunjuk gambo ni...)

::25 sept 2009::
raya ke6
perjalanan pulang ke putrajaya
sekejap je masa berlalu


sungai perak




setakat ni je perjalanan ke putrajaya yg sempat aku snap...
dh x de mood nk ambik gambo mcm perjalanan ke kampung...
lagipun aku lebih byk tdo dr berjaga...huhuhuhuhuhu


sekian la sudah perjalanan aidilfiti selama seminggu di kampung...
blk kl, dh mula pikir keje...
semoga kita dipanjangkan umo utk dipertemukan dgn ramadhan dan syawal tahun depan
selamat hari raya buat semua...maaf zahir dan batin ikhlas dari hati aku...
salam...


Tuesday, 15-Sep-2009 02:58 Email | Share | | Bookmark
biskut cornflake madu

 
 
 
salam....
mendung je ari ni...aku kesejukan dr pg td...(mmg biasa pun, opis ni sejuk je...)
ari ni nk update skit je..huhuhuhu
1 menu je...
biskut cornflake madu
biskut yg amat mudah tp sedap dimakan..
huhuhuhuhu...
jom..tgk skit rupa dia



close up skit...hua...hua...



Quote:
resepi cornflakes madu

90 g butter
1/3 cawan madu
1 sudu besar gula
4 cawan cornflakes
1/2 cawan badam cincang-
1 sudu besar bijan
koko rice

cara:

goreng badam dan bijan dlm kuali jap (tanpa minyak)
campurkan butter + gula + madu
panaskan hingga butter dan gula hingga cair
tutup api
masukkan badam, bijan dan cornflake
gaul rata
isikan dlm paper cup
tabur koko rice
bakar sekejap

(nk ikutkan kena bakar 10 mnt
tp abis cornflake tu melekat2 kat paper cup tu sbb madu tu
sudahnya aku bakar 2 3 mnt je
lagpun, nk satukan cornflake tu je..huuuu....)



antara yg masih tinggal
dn byk lagi x siap sebenarnya...huuuuuuuuuuu...letih...
ops...biskut yg putih2 tu, almond london lom celup daa.....



Sunday, 13-Sep-2009 02:00 Email | Share | | Bookmark
berbuka beramai2

 
 
 
View all 18 photos...



salam semua...terus pada cerita je la ye...
2 hari lepas mak sedara aku tdo kat umah..
so meriah gile ar umah aku ngan anak2 dia...
semalam pas berbuka, diorg dh blk...aku pun kembali sepi..huuuuuu

k la..x larat nk merapu...nk wat biskut ni..

ni sup tulang edisi ke2 ni
mula2 wat ari tu x berapa puas ati
kali ni wat, tukar resepi..huuuu..ada perubahan dr segi rasa dan rupa...
ekekkekeke...



ni lak juadah berbuka sehari sblm rumahku dikunjungi tetamu (ada gak tetamu kecil...sepupu encik garpil)



ni kari ikan utara
bau wangi dan x de santan..

Quote:
resepi kari ikan utara

1/2 bungkus rempah kari ikan babas
1/2 bungkus rempah kari ikan cap o (guna la apa2 jenama pun, aku suka cap o..kat utara je ada ni)
1 sudu besar serbuk cili
(satukan semua- goreng jap tanpa minyak dlm kuali dlm 3 4 mnt- ketepikan)

bahan tumbuk:

2 ulas bwg putih
4 ulas bwg merah


bahan tumis:

3 ulas bwg putih- hiris
3 ulas bwg merah- hiris
2 tangkai daun kari
halba campur

bahan lain:

1 ekor ikan bawal (ikan pape je la..ikut suka)
2 biji tomato
2 biji cilimerah
5-6 biji bendi
1 cawan air asam jawa cair
2 senduk minyak masak

cara:

satukan rempah dgn bahan tumbuk- campur air skit jdkan pes
panaskan minyak dlm periuk dan tumis bahan tumis hingga garing
kemudian masukkan pes rempah kari td....
masukkan air skit je dan kecikkan api...
masukkan 1 biji tomato yg di belah 4 bersama 1 biji cili merah yg dibelah 2
tutup tudung periuk dan biarkan 2-3 mnt
kemudian masukkan air asam jawa..
biarkan mendidih sebentar
tambah air jika perlu..
masukkan ikan..
biarkan mendidih sekejap...pastu masukkan tomato (belah 4), cili (belah 2)dan bendi
didihkan sekejap n tutup api..





cendawan goreng sos tiram



menu pencuci mulut dan perut
ada kuih tako yg sedap sgt beli kat BARAM putrajaya, sate, dadih (aku suka tgk dadih tu 2 kaler), pulut udang, n bubur lambuk yg buat kat opis ari jumaat tu



antara tetamu aku semalam
masa ni nk kuar gi alamanda
yg bestnya, kitorang gi naik bus, sbb keta x muat..huhuhu
meriah gile...



aku ngan along



aku ngan mak ndak



aku ngan pokok



ni kat dlm parkson
penat berjalan..berehat sbentar bersama kamera..huhuhuhu



aku ngan along lagik..(dh x de muka org lain ke...asyik2 kitorang jerk...ekekekekke)



salina ngan mak ndak



menu berbuka semalam
wat kek coklat gak utk bebudk tu..



pucuk paku goreng belacan bertelur
(mak ndak yg masak..)



ni lak udang goreng berempah
mak dak gak yg masak
mak ndak kata 'udang masak mamak'
aku tukar skit nama tu, sbb x sedap..so, jd la udang goreng brempah..ekekekek
masakan ni simple sgt nk wat..tp berbaloi2 masa mkn ..caya la...

Quote:
resepi udang goreng berempah

bahan2:

600 gm udang- gaul ngan serbuk kunyit dan garam
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar cili kisar
2 ulas bwg putih- hiris
2 ulas bwg merah- hiris
2 tangkai daun kari
1 ibu jari asam jawa- ambik airnya

cara:

panaskan minyak dlm kuali..goreng udang sebentar hingga agak kemerahan
masuukkan semua bahan lain...
perasakan dgn garam...
siap!








ayam bakar yg mak ndak beli kat ayamas
sekor rm20 lebih..



bila dh ramai2..terasa lak nk buat laksa
kalau sesorang, malas nk wat...
so..aku wat gak la laksa sbb nafsu mknku dh meronta2 inginkan laksa...



Quote:
resepi laksa

1 kg ikan sadin /kembong
3 biji bwg besar
2 ibu jari belacan
2 senduk cili kisar- saiz senduk beza2 kan, so, pandai2 la...letak sampai kuah jd kemerahan..
3 tangkai bunga kantan
1 ikat daun kesum
5-6 keping asam keping (aku suka masam!)
1 bungkus laksa (aku suka jenama eka)- rendam dan rebus hingga lembut

cara:

rebus ikan dan asingkan isi dari tulangnya (air rebusan tapis dan simpan dlm periuk)
kisar isi ikan dan masukkan dlm periuk air rebusan yg sudah di tapis td
ambik tulang ikan td, kisar gak sampai halus
tapis dan ambik airnya

ambik 1 tangkai bunga kantan
buang bhgn luar...ambik yg tgh je...yg lembut tu (yg luar tu simpan jgn buang!)
masukkan dlm blender
kisar bersama bwg besar dan belacan
masukkan dlm periuk yg sama

tambah air dlm periuk td..sampai sesuai dgn kepekatannya
masukkan asam keping
jgn lupa bukak api..huhuhuhu
masukkan belen bunga kantan td..belah 4 setiap satu (jgn lupa yg bhgn luar td..masuk sekali)
masukkan jugak daun kesum...(asingkan daun dari btgnya)
didihkan
perasakan dengan garam, dan ajinamoto (ni je satu2nya masakan yg aku guna aji)

bahan hiasan:

timun
daun salad
bwg
telo rebus
cili, limau kasturi






sempat berposing sebelum blk...



Thursday, 10-Sep-2009 00:42 Email | Share | | Bookmark
edisi kad raya

 



(entry baru sila tgk bawah ye....)

hahahhaha!!!!
dh nak raya dah aku nih..huhuhu
jadi..buat semua pengunjung fotopages ku...
silalah dengan sudinya menerima kad raya yg x seberapanya dariku ini yer....
samat hari raya maaf zahir batin....



ni aku nk gantung kad raya pertama dari kurie
tengkiu so much!!!



kad raya dari ida
timer kasih ida...




kad raya dari fauzana
tengkiu.. ceria nampak



kad raya dari liya
siap ada pantun lagi...



kad raya dari wani
1 hepi family...



kad raya dari abg meor
meletop la kad raya abg ni...huuuu...cantik..



kad raya dari ct one
mcm biasa...kuarga yg ceria...
tq ye...



kad raya dari shahwatie
cantik kad nyerr..dgn bening senja...



kad raya dari olex
suka tgk pemandangan tu...



kad raya dari kak hanaz
ni pun sama..1 hepi family...
thanx ye kak



kad raya dari pak cik PI
kad raya yg dibuat oleh Mak Cik PI



kad raya dari wak kumis
kad raya jauh dari seberangan..uhuuuuu



kad raya dari mama darwisy
dihiasi ngan gambar bebynya...



kad raya dari mama AinSofea
berseri2 kadnya...
tq kak!



kad raya dari kak madiha
timer kasih yer kak..



kad raya dari mamasya
bersama hero dan heroinnya ..




[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net