~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]
Thursday, 5-Nov-2009 01:24 Email | Share | | Bookmark
kek epal / puding roti

 
 
 
View all 8 photos...
salam n morning
biasanya aku hapdet fp pagi2 buta kat umah bila x leh tdo
tp ari ni hapdet siang2 buta lak kat opc..huhuhuhu...
janji entry leh masuk n x tertunggak byk...

semalam cubaan wat kek epal...
aku kalau beli buah mmg beriya, tp nk abiskan mmg jarang sekali...ekekekek
pikir x sudah aku pun mencari2 le resepi kek epal
dan terjumpa resepi yg senang banget
kebetulan semua bahan ada kt umah
(mmg sekali beli leh guna byk2 kali kan...)

so...jom tgk hasil dia
aku wat dlm bentuk cup kek





Quote:
resepi kek epal moist- resepi Yani MyR- aku cuma double kan bahannya

bahan:

200 gram mentega- pada suhu bilik
300 gram tepung gandum
120 gram gula pasir + 4 sudu gula (resepi asal dr yani 160 gram gula halus, aku guna gula pasir, so, aku kurangkan jumlah nya...mmg dh ngam2 dh rasa dia...sbb gula halus ngan gula pasir mmg beza skit)

2 biji epal hijau
200 ml whipping cream
4 bj telur
2 sudu teh baking powder

cara:

-epal dikupas kulit, potong dadu- kemudian masukkan dlm periuk bersama 4 sudu gula.
-masak atas api yg kecil sampai gula hancur- ketepikan

-pukul mentega hingga berkrim kemudian masukkan gula- pukul lagi sampai putih
masukkan telur satu persatu. pukul sampai kembang
-masukkan whipping cream..gaul rata
-kemudian masuk pula tepung + baking powder yg telah diayak bersama..skit demi skit sampai abis
-last sekali masukkan epal yg dimasak ngan air gula td..masuk ngan air gula tu sekali..gaul rata
-leh la masukkan dlm loyang atau cup kertas
-bakar cam biasa la...kalau loyang 45 mnt
kalau cup- 20 mnt suhu 180 darjah (kalau oven aku 160 darjah je)

(kalau ada esen epal, leh la masuk sekali, aku x letak pun sbb mmg x de!)



tomyam campur kelmarin dulu punya ni
x la sesedap tomyam kat kedai tomyam siam tp x le seserabut tomyam kat kedai tomyam melayu yg byk serai, bwg..buang serai, buang bwg, tinggal kuah je....



ni saje interprem ayam bakar kali ke2
kali pertama buat, encik garpil x de blk kg
pastu buat lg sekali pas dia blk
resepi sama mcm kat sblh
cuma kentang tu je lain skit..kali ni potong baji, rebus separuh masak, gaul garam + serbuk kari
goreng bodo cam tu je..
pastu tambah coleslow
ohoooooooo



yg kat bwh ni lak cubaan menghabiskan sisa2 roti yg hampir xpired
cobaan yg x sia2..sbb puding ni telah berjaya membuka mulut encik garpil utk suapan seterusnya
ekekekekekke
so, sila la cuba sendiri k..







Quote:
resepi puding roti mudah- sumber inspirasi dari MyR

bahan:

4 keping roti- carik2an
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula
2 biji telur
8 gm serbuk agar2
3 1/2 cawan air
2 susu besar mentega
2-3 titis pewarma- optional, x boh pun x pe..

cara:

masak agar2 dengan air sampai larut kemudian masukkan gula dan biarkan mendidih

blender roti + telur + susu cair + susu pekat manis pastu masukkan dalam periuk agar2

pastu masukkan mentega

kacau sampai agak2 pekat- masukkan dalam loyang atau apa2 bekas
titiskan beberapa titik pewarna
ambik lidi sate, lorek2 kan suka ati
(yg aku nyer tu dh terlebih warna lak...uhuuuuu)
sejukkan dalam peti ais sampai membeku

siap utk dimakan!




Wednesday, 28-Oct-2009 17:06 Email | Share | | Bookmark
pagi yg gelap

 
 
 
View all 4 photos...
mmg ar gelap, baru kul 1 pg
amat susah aku nk lelapkan mata
mungkin sbb x de kawan bergaduh mlm ni
kalau tak, mesti berebut tenet la...berebut nasik la...err..nasik???
ohooo...rindu kat nasik..ekekekekekke

pg2 buta ni, aku cuma nk upload 2 jenis makanan je..bg mengelakkan entry seterusnya terlalu sarat ngan pic makanan
so, kena la masuk skit2 dulu...

nasik lemak pandan ni mcm nasik lemak biasa
kwn2 fp pun ada yg buat...
aku sendiri dh masuk 3 kali wat
resepi yg biasa je cuma blend daun pandan..
tgk la kalau rajin aku tulis la resepinya...
layan ar gambor dulu




Quote:
resepi nasi lemak pandan

2 cwn beras
2 1/2- 3 cawan cwn santan - bergantung pada jenis beras
2 ulas bwg putih-mayang
2 ulas bwg merah-mayang
halia-mayang
2 batang serai- ketuk
1 sudu teh garam
2 cubit gula
1 sudu besar minyak masak
4 helai daun pandan- blender guna santan diatas pastu tapis

cara:

masuk semua bahan dlm periuk nasi- bila dh masak leh la mkn...


sambal nasi lemak

Quote:
sambal nasi lemak

bahan kisar:

segenggam cili kering- rebus
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
segenggam ikan bilis- basuh bersih


gula, garam, air asam jawa
sedikit ikan bilis
1 biji bwg besar- mayang

cara:

tumis bwg besar dlm kuali dan masukkan bahan kisar
kecikkan api, biar sampai pecah minyak
masukkan sedikit ikan bilis
perasakan dengan gula, garam dan air asam jawa



yg ni lak menu baru je jap td
encik garpil x de, blk kg mlm ni...aku sorang2 je la
so, kuarkan ayam...sapu/ perap apa yg patut, masuk oven...
sonang jo...
pastu rebus kentang, potong dadu, gaul ngan sos thousand island
abis citer!
resepi sempoi ala2 aku jer...

Quote:
1 ketul ayam..(mcm dlm gambar)- gaul ngan garam secukupnya
1 sudu besar serbuk cili- boh byk2 lg best..pedas!!!- kena agak2 sendiri la yg ni
1 sudu kecil serbuk kari
2 sudu besar madu
1/2 sudu kecil minyak bijan/ seasoning oil maggi

cara:

gaul ayam ngan semua bahan
perap jap dlm 1/2 jam
bakar pada suhu 180 darjah selama 20-30 mnt

(aku x perap pun, pas sapu teterus bakar)
hahahah!!! ni la ayam bakar ala2 nuanza!

kentang lak buang kulit, rebus (jgn lembut sgt, agak2 dh empuk je)
pastu potong dadu, gaul ngan mayonis atau thousand island...





Sunday, 25-Oct-2009 08:22 Email | Share | | Bookmark
edisi cincai

 
 
 
View all 5 photos...
err..nape aku letak tajuk cam tu? sbb aku x tau nk letak tajuk ape...kira cincai le kan
ekekekekekekke
nk update gak..sbb entry yg lepas dh masuk seminggu
huuuuuuu....

disebabkan mood memasak x berapa ada minggu ni, saksikanla babak2 cemas di bawah k...

kek yg senang tp x penah lak wat sblm ni





resepi cam biasa..copy n paste- dari malaysia best

Quote:
RESIPI KEK MENTEGA

250 gram mentega
200 gram gula kaster- aku letak 180 g- cukup2 dh manisnya
250 gram tepung naik sendiri
4 biji telur
sedikit susu UHT- aku boh dlm 1/4 cawan

_______________________________________

Gaul mentega dengan gula kaster dengan hand mixer sehingga putih dan lembut. Masukkan telur dan diselang seli dengan tepung. Campur sedikit susu UHT supaya adunan anda menjadi cair sedikit. Bakar dalam ketuhar selama 40 min pada suhu 180 celsius.



ni menu special ni
encik garpil yg masak..masa aku sedang 'cuti sakit'
ape2 je la yg dia jumpa dlm peti ais tu, yg tu la dia masak
ayam goreng rempah, sotong + cendawan goreng tepung
kuah tu kari nasi kandar lunch tghari tu..bwk sampai ke mlm sbb kuah tu sedap
telur yg nampak cenonet tu, belen dr telur yg diguna utk wat sotong goreng tpg




kek yg aku wat utk hari jadi aku sendiri
huhuhuhuhuhu
ni dh siap potong, hias serba sikit, n sedia utk diagihkan





resepi kek coklat kat sini

ni dinner semalam menjelang hari lahirku (25 okt)
huhuhuhu...
mkn kat sri teja
milo ais + teh ais (gatai mlm2 buta pi minum ais, ari ni rasa nk batuk je...)
chicken chop (aku nyer) + black paper steak (en garpil)




eh mana pergi ayam? dh ilang???





Sunday, 18-Oct-2009 05:14 Email | Share | | Bookmark
selamat hari minggu

 
 
 


salam hari minggu..
huuu...malas betul aku ari ni...bergolek2 je kejenya...
perut dh lapar baru bgn masak...sementara tu leh update FP jap...
cam biasa la...menu sepanjang minggu yg x seberapa...
janji update kan...

set nasi ayam yg ditambah brakoli..





Quote:
resepi nasi ayam

1/2 ekor ayam- rebus
2 biji bwg besar
5 ulas bwg putih
halia- agak2 lebar n panjang 2 jari
(blend semua bahan ni)

kulit kayu manis, bunga lawang,
daun sup
4 sudu sos tiram
fish ball(kalau suka)
1 sudu rempah sup, campur air skit

bahan nasi:
2 pot beras
2 sudu marjerin
2 ulas bwg merah-hiris
2 ulas bwg putih-hiris
sedikit halia-hiris
daun pandan
2 ketul kiub ayam megi
air

bahan sos:

5 biji cili merah
2 ulas bwg putih
halia- lebih kurang besar ibu jari
1/2 biji tomato
1 sudu kecil gula- tambah la kalau nk manis lg
1 biji limau kasturi- ambik jusnya

bahan kicap:

2 sudu kicap pekat
3 sudu air rebusan ayam
2-3 titik minyak bijan


cara masak nasi:

basuh beras sampai bersih- ketepikan
panaskan marjerin dlm periuk nasi
tumis bahan hiris
ambil 1 sudu bwg kisar td
masukkan beras
masukkan 2 1/4 cawan air
masukkan kiub ayam
ubah dlm periuk letrik

cara wat sup

ambik air rebusan ayam tadi
campurkan serbuk rempah sup
masukkan separuh bwg kisar td
masukkan 1 kiub ayam
campak kulit kayu manis ngan bunga lawang
didihkan
masukkan garam jika perlu
pas mendidih, masukkan fish ball
biar jap
tutup api..
hiris daun sup, tabur masa hidang

cara wat sos:

campurkan semua bahan
masuk 1/2 cawan air
kisar sampai halus
pastu masak dlm periuk hingga mendidih dan sos agak pekat
masuk 1/2 sudu teh garam
siap

cara wat sos kicap:

satukan semua bahan

cara wat ayam:

masukkan baki bwg kisar bersama ayam yg dh rebus td
masukkan 3-4 sudu sos tiram
perap jap
goreng hingga kekuningan


char k teow dan mee goreng



Quote:
char kueh teow- ni ala2 aku je ni..belasah je

1/2 bungkus k teow
4,5,6,7 8 ekor udang saiz L- suka ati la nak byk mana n besar mana- buang kepala, rebus n tapis (rebus kepala je...) ambik air rebusan (dlm 1 cawan)
1 sudu besar serbuk cili
3 ulas bwg putih- tumbuk
segenggam tauge
1/2 sudu teh minyak bijan
1 sudu sos tiram
1 sudu kicap
sawi/ kucai- mana2 la.. (aku guna sawi je..)

cara:

tumis bwg putih sampai wangi
campur air skit dlm serbuk cili, kacau2, masuk dlm kuali, pastu masuk minyak bijan
gaul2 biar wangi pastu masukkan air rebusan udang
masukkan sos tiram, kicap, garam dan perasa (garam tu jgn byk, sos tiram dan kicap dh masin)
pastu masukkan udang, k teow, tauge n kucai- kacau cepat2..n angkat cepat2, hidang cepat2, mkn pun cepat2 (sblm k teow kembang sbb berair)


wantan goreng...ni resepi along...



ni ikan siakap masak kantan
ekekekek...mesti pelik kan nama dia...ni ala2 masak masam manis cuma aku tambah bunga kantan...
so, rasa dia lebih pada rasa dan bau kantan yg wangi tu...



coklat brownies
ni brownies pertama yg aku cuba...
pernah mkn kat opis, sedap sgt
aku pun cuba la wat
tp rasa x sama cuma kena la nagn selera..bila kunyah ada rasa badam..
hehehehhe...kira x serik la utk aku cuba wat lagi...dan lagi...dan lagi....





Quote:
resepi coklat brownies- dari saji online- simple sgt

100 gm coklat masakan
130 gram mentega
130 gram tepung gandum
200 gram gula
4 biji telur
5 gram baking powder (agak2 1 sudu teh le kot)- ayak bersama tepung
50 gram badam / walnut - cincang

utk hiasan:
coklat masakan, susu cair, 2 sudu mentega- cairkan
koko rice utk tabur kt atas

cara:
cairkan coklat bersama mentega - guna kaedah double boiled- sejukkan
pukul gula bersama telur sampai kembang
masukkan coklat yg disejukkan td
masukkan tepung dan baking powder- sebatikan
kemudian masukkan badam cincang
bakar pada suhu 180 darjah selama 30-40 mnt
hias dgn coklat cair


ok la...sekian la dulu ye...
malas nk merapu2..sbb lapor..huhuhuhu
cau!!




Tuesday, 13-Oct-2009 02:07 Email | Share | | Bookmark
raya lagi...

 
 
salam...huuu...berabuk dah fp ni
x sempat nk update...
lgpun, x de apa sgt nk letak pun
x sempat aku nk klik2 gambo masa org dtg...
thn ni wpun x de umah terbuka, tp umah aku sentiasa dikunjungi tetamu...
x de la letih cam org wat umah terbuka kan sbb tetamu yg dtg dlm bilangan yg kecil n aku masak pun skit2 je...sekadar menjamu tetamu...
kalau wat open house, kena masak beriya la kan..huhuhuhu...

ahad lepas, berjumpa gak ngan kak hanaz..selama ni berborak kat fp ni
best jumpa kak hanaz...frendly sgt2...n rasa cam mudah mesra ngan dia...
hehehhe..
dan tentu nya aku x lepas peluang bergambar sbb pertama kali jumpa kan...
aku wat mee kari je sbb dh x tau nk masak pe...
(malu ngan kak hanaz sbb dia kan otai masak...huuuu...akak...terima la daku seadanya yer...)














Quote:
resepi mee kari

1 kg kerang
600 gm udang
2 peket serbuk kari (serbuk kari ikan + serbuk kari ayam)
3 biji bwg putih + 4 biji bwg merah + 2 sudu besar udang kering- tumbuk/ blend
3 biji bwg putih + 4 biji bwg merah- hiris
1 biji kelapa ambik santan- aku guna santan kotak je..1 kotak
2 tangkai daun kari
2 biji kentang- potong dadu
1- 2 bungkus mee kuning
2-3 keping asam keping
1 peket tauhu kering- potong 2

bahan hiasan:

tauge, sawi, fishball, fish kek- celur
cili merah, telur rebus
bawang goreng

cara:

kopek isi kerang (kalau nk rebus dulu pun ok..tp aku x rebus, terus kopek tp susah skit la...tp x pe..sbb encik garpil yg kopekkan..huhuhuhuhu)
udang dibuang kulit dan kepala (jgn buang terus, ambik kulit udang dan kepala tu, rebus, blender dan tapis ambik air..) tp jgn sesekali blender kulit kerang dan masukkan dlm kuah!!!
satukan serbuk rempah ngan bwg tumbuk, campur air skit jdkan pes
tumis bwg hiris bersama daun kari sampai garing pastu masuk pes rempah td
biar sampai rempah masak
kemudian masuk air udang dan kentang
biar sampai kentang empuk, masukkan santan
bila mendidih, masukkan kerang dan udang
masuk garam, asam keping dan tauhu kering
biar mendidih jap, tutup api..(jgn lama sgt, nti kerang kecut n udang keras)

(kepekatan kuah tu bergantung la pada selera masing2...)




Quote:
resepi dark chocolate moist cake

1 ketul butter (250 g)
1 cawan serbuk koko (aku guna campuran serbuk koko biasa dan serbuk oreo powder)
1/2 cawan gula
1 1/4 cawan susu pekat manis (tambah kalau suka manis)
1 1/4 cawan susu cair / susu segar / air kosong (mana2 pun boleh)

(campur semua bahan dlm periuk, didhkan sampai butter cair dan serbuk koko larut, ketepikan...)

4 biji telur
1 sudu teh esen koko / vanila


(satukan dan blender sampai kembang)

3 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh baking soda
1 sudu teh baking powder

(satukan dan ayak)

cara:

masukkan telur yg telah di blender kembang ke dalam adunan koko yg telah dimasak td
gaul perlahan2
kemudian masukkan tepung skit2...sampai abis
kalau rajin, tapis dulu masa masuk loyang
kalau tak, hentam ja
pastu bakar suhu 160 darjah 45 mnt..(ni suhu oven aku, kena ar ikut suhu oven memasing ok)
n hias suka ati...huuuuu
(aku guna loyang petak 22 x 22 cm tebal 7 cm, biasanya aku akan guna 1 1/2 adunan utk loyang saiz ni...tp kalau loyang yg nipis, (5-6 cm) adunan ni dh sesuai)

utk topping:

1/2 cawan whipping cream (kalau x de, gantikan ngan susu cair tin tu pun leh)
1/2 bar coklat masakan
1 sudu besar mentega/ shortening

panaskan whiping cream guna kaedah double boiled dan masukkan coklat dan mentega
biarkan sehingga coklat cair....
curahkan atas kek yg telah sejuk
(terbalikkan kek)
leh tabur ngan coklat rice, badam cincang, coklat parut..atau biar je cam tu..


kat bwh ni lak sekitar jamuan raya kat opis







x yah la nk teropong cari gambo aku, mmg x de pun, aku kan tukang ambik gambo jer...huuuuuuu



[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net