~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 2-Dec-2009 14:22 Email | Share | | Bookmark
nasi hujan panas & daging masak hitam

 
 
 
View all 5 photos...


entry ari ni skit je, x terkumpul cam selalu...
x masak sgt pas blk raya ni...
cuma semalam terpikir nk abiskan daging korban yg MIL bg
so, terjadi la daging masak hitam aku yg sempoi ala2 org malas
huhuhuhu...tp nasik cam rajin skit boh kaler2...
konon nk bg nampak vouge gitu...TOING!!!
pastu wat acar timun sbg cara memenuhkan ruang meja yg kekosongan sbb 1 jenis lauk je aku masak semalam
layan je laaahh....

nasik ni asalnya nasik minyak biasa je...cuma tambah kaler2 n susu
rasa pun ok je la pada tekak aku yg ala2 leh terima apa saja ni...



acar timun pelengkap selera
acar ni aku letak jus limau menggantikan cuka sbb en garpil alah ngan cuka
tp rasa tetap ok malah lebih wangi sbb bau limau.
dan kat sebelah tu daging masak hitam
pertama kali wat ni...
mcm2 resepi aku jumpa..last2..suka ati aku la nk wat camana pun
semua main belasah je...





nasi hujan panas

Quote:
resepi nasi hujan panas

2 cawan beras
2 1/4 cawan air
1/4 cawan susu cair
1 kiub ayam
1 helai daun pandan
secubit garam dan gula
pewarna- kuning, merah, hijau- 2-3 titik je setiap satu. campur dgn 2-3 titik air gak setiap satu

bahan tumis:

1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
rempah 4- K.K.manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga
4 sudu minyak masak
1/2 sudu minyak sapi- aku x suka letak byk..nti cam mual je

cara:

basuh beras sampai bersih dlm periuk nasi, ketepikan
panaskan kuali, panaskan minyak dan minyak sapi, tumiskan bahan tumis sampai agak garing..
pastu curahkan dlm periuk beras td
masukkan semua bahan lain kecuali pewarna
biarkan hingga nasik kering dan gemburkan...
titiskan pewarna..biar hingga nasik masak..
jgn gaul sehingga dihidangkan..kang kaler x cantik lak
masa hidang, tabur ngan bwg goreng dan daun sup

(leh gak tambah kismis dlm nasi kalau suka)


daging masak hitam

Quote:
resepi daging masak hitam-
berdasarkan apa yg ada kat dapur rumahku..huhuhuhu

1 kg daging- potong dadu besar
1/2 cawan kicap pekat
1 sudu gula
5 sudu besar minyak
1/2 sudu besar pes asam jawa

(perap semua bahan2 ni dlm kuali dlm 1/2 jam)

bahan kisar:

4 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
sedikit halia
5 biji cili kering

bahan lain:

1-2 cawan air
Kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga
1 sudu besar kerisik- option
1/2 susu besar serbuk jintan manis
1/2 sudu besar serbuk jintan putih

cara;

campurkan semua bahan dlm kuali perapan daging td
masak menggunakan api kecil dgn 1 cawan air sampai kering
kalau daging lom empuk, tambah le 1 cawan air lagi...
sentiasa kacau takut hangit
rasa le dulu masin nya dh cukup ke tak
x cukup tambah le kicap atau garam

(cara ni amat mudah dan sesuai utk org bz n sedikit malas cam aku
kalau suka, leh gak wat cara tumis..
sekian..)


acar timun

Quote:
resepi acar timun

1/2 biji timun- buang kulit, potong membulat
1/2 biji lobak merah- buang kulit- hiris halus
1 biji bwg besar- hiris halus
1 biji cili merah- hiris
1 sudu gula
1 biji limau nipis- ambik jusnya / 2-3 sudu cuka

cara:

campur semua bahan
gaul sebati




Sunday, 29-Nov-2009 17:24 Email | Share | | Bookmark
salam aidil adha

 
 
 
View all 27 photos...
aidil adha kali ni beraya kat umah mentua
x byk pic yg aku ambik...
ada la 2 3 keping sekadar utk kenangan aidil adha

aku wat almond london n kek skit utk bekalan ke sana..
ekekekke...mcm takut x de makanan lak
padahal kt umah PIL aku berlambak makanan

ni kek keret yg ditoping ngan cream chese
sblm ni wat x letak walnut kat dlm
leh je layan
tp kali ni aku gatai gi letak walnut, mmg aku x leh layan!
ada yg kata sedap letak walnut..tekak x sama kan
encik garpil pun kurang layan bila letak walnut
tp sejujurnya aku suka rasa kek ni, mmg sedap n bertekstur ringan
cuma lain kali x mo boh walnut





Quote:
CARROT CAKE
Sumber: Detox
(aku copy dari FP kak mal)

Ingredients

A)
250 g plain flour
11/2 tsp baking soda
1 tsp salt

B)
170 g castor sugar
140 g brown sugar
4 egg yolks
1 1/2 cups veggie oil
1 cup grated carrot

C)
4 egg white

D)
100 g toasted chopped walnut

Method :
Preheat oven to 180C
a) Sift A, put aside
b) Mix B thoroughly
c) Beat egg white with electric mixer until stiffen.
d) Add A to B, mix well.
e) Add in egg white to to mixture and slowly mix it. Do not overbeat, enough by stiring the egg white combine. This will make the cake lighter.
g) Finally add in the walnut.
h) Greased 9 inch pan.
i) Bake for 1-11/4 hours.

Let cool.

Cream Cheese Frosting

Ingredients:-
200g cream cheese
180 g whipping cream
100 g castor sugar.

Method
a) Beat cream cheese and sugar until white and fluffy
b) Add in the whip cream and beat until smooth.

ni lak kek gula hangus...
gambar x clear lak sbb x sempat nk ambik elok2..mengejar masa sbb dh nk gerak ke kg masa ni





resepi ni lebih kurang sama ngan resepi yg aku dh letak kat link sebelah
cuma bahnnya berganda skit
tp disebabkan ada yg bertanya tentang cara wat kek ni ngan detail, aku ceritakan la sekali lg dgn cara aku sendiri...
harap2 lebih mudah paham n masih waras pas ikut cara bahasa aku...
CEH!!! mcm terer sgt konon...ekekekekek
aku cuma kongsi2 je ok..bukan mengajar..sbb aku bukan sifu

Quote:
kek gula hangus @ kek sarang semut

bahan2

ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega

cara:

masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

bahan lain:

7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1 tin susu pekat manis disukai ramai (termasuk semut)- aku x abiskan 1 tin pun, dlm 3/4 tin je
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder (harap maklum, yg ni aku gatai tambah sendiri sbb geram buat ari tu x mo naik..so, aku tambah je la...)
1 sudu teh esen vanila

cara:

pukul telur sampai betul2 kembang - jadi berbuih2...
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh)
pastu masukkan susu pekat
kasi putar lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila
pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan skit2 dlm adunan..sambil2 le gaul2
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
ratakan...
biarkan terperam dlm bekas tu dlm 3 jam...(bertutup ye...nanti lalat masuk!)
pastu sblm masuk loyang, gaulkan sekejap utk sebatikan tepung yg mendap ke bawah
bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
biarkan sejuk sblm telungkupkan dari loyang


sebenarnya x tau la kalau x peram, menjadi ke tak lubangnya
aku peram pun sbb ada keje lain nk wat..
so, bancuh dulu adunan ni, pastu leh wat kek lain dulu dlm oven tu sementara nk tunggu
hasilnya, mmg lembut n berlubang2 sampai semut tingin nk wat sarang...huuhuhu
ni diakui sendiri oleh encik garpil selaku tukang rasa aku yg diiktiraf..huhuhuhu...



aku ngan encik garrpil ngan pulasan ngan rambutan



ngan budak kecik yg sibuk sekali ngan rambutannya



ngan ibu mertuaku



encik garpil ngan budak kecik yg suka mkn rambutan



sessi mengutip rambutan yg diterbangkan dari atas pokok



akhirnya pencuri rambutan yg dicari2 selama ni dpt jugak ditangkap
siap senyum lagi tu!
ekekekekek...gurau jek!
ni la org yg bertanggungjawab menurunkan buah rambutan







3 org lanun kubu gajah..diketuai budak paling kecik tu..



Monday, 23-Nov-2009 00:44 Email | Share | | Bookmark
salam

 
 
 
View all 11 photos...
salam
selamat ari isnin...org kata, ari isnin bad monday kan...
tp kita yg bad sebenarnya...bukan salah hari...
kalau aku, hari2 bad day je..
huhuhuhuhu...
k lah..terus pada entry...

ni kali ke2 aku wat puding caramel..
ari tu wat aku x kuarkan dari bekas...just cedok je dari bekas tu
kali ni aku cuba terbalikkan..sib baik x jatuh sekerat2..ekekekek
tp rupa bentuknya amatlah buruk..
(tp nk boh gak gambor..!)
setelah diselidiki, rupanya aku x biar gula hancur sepenuhnya..
.tu yg cam berlubang2 je tu
takpelah..rupa x cun, rasa tetap cun...ekkekekekek..







Quote:
ni resepi yg aku guna
x ingat ambik kat mana

resepi puding caramel

1 tin susu cair
1 tin air
6 biji telur
8 sudu gula
1 sudu teh esen vanila

utk caramel:

3/4 cawan gula
1/2 cawan air panas

cara:

utk caramel

masak gula dlm kuali sampai cair..(jgn hangus lak)
bila warna jadi keemasan..masukkan air panas...
kacau sampai semua gula larut
tuang dlm loyang..(loyang yg nak guna utk wat puding ni)
ketepikan

satukan gula dan telur..kacau sampai gula cair..
tp jgn pukul kuat2..just kacau je..(ala2 ayu gitu)
pastu masukkan susu dan air.sebatikan..
tapis dlm loyang gula hangus td..
kukus selama 30 mnt...
dah masak, sejukkan..dan terbalikkan la sesuka ati...


pastu tetiba teringin nk mkn karipap yg mama buat
mama selalu wat karipap kentang + daging
tp dlm peti ais ada ayam je...so jadilah karipap kentang + ayam
tp nk yg mama gak!!!!
kelimnya x berapa kemas la...suka tgk mama kelim, sama je semua....
tgn anak mama sedikit kaku la...pastu comot2 lak tu...





Quote:
resepi karipap

3 cawan tepung gandum (aku guna 2 cawan tpg biasa + 1 cawan tepung red rose)
2 sudu besar mentega
3 sudu besar minyak masak
1/2 sudu teh garam- larutkan dlm 1 sudu air suam
1/2 cawan air sejuk (dr peti ais)

cara:

masukkan tepung dlm bekas besar
panaskan mentega dan minyak hingga cair...
pastu curahkan dlm tepung td...
biarkan jap..pastu gaul2kan dgn tgn sampai jd cam serbuk roti
pastu masukkan air garam
masukkan air sejuk skit2 sambil uli
sampai semua adunan menyatu dan x lekat pada jari
jumlah air tu lebih kurang la...mungkin kena lebihkan atau kurangkan...
pastu canaikan, terap bulat (aku terap guna gelas bulat je..uhuhuhuhu) dan canaikan lagi bg bujur skit
letak inti..kelim kemas...
goreng dgn api yg paling kecil....

untuk inti:

3 biji kentang- potong dadu
1 keping dada ayam- cincang halus
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
1 sudu teh udang kering
2 sudu besar rempah kari ayam
sedikit daun sup- hiris
1 biji cili merah- hiris halus

cara:

tumbuk bwg dan udang kering- tumiskan sampai naik bau
masukkan rempah kari yg telah dibancuh ngan air skit
kacau2 jap..masukkan ayam..pastu masuk kentang
masuk 1 cawan air..kecikkan api...biar sampai kering (kentang empuk)
kalau x empuk, tambah air lagi
pastu tambah garam, daun sup dan cili merah


ni kek coklat lagi..atas permintaan...huuhuu..permintaan tekak sendiri..





ni menu bila ntah...boh je la...

sambal udang petai



Quote:
resepi sambal udang petai

bahan:

600 gm udang
segenggam cili kering- gunting halus, buang biji dan rebus
2 biji bwg besar (sederhana)
1 biji bwg besar- hiris
2 papan petai- ambil biji
1/4 cawan air asam cawa- cair / 1 sudu kecil pes asam jawa adabi
1 sudu gula

cara;

bersihkan udang..
blend cili kering bersama 2 biji bwg besar
panaskan kuali dan masukkan 1 senduk minyak
tumis bwg hiris hingga garing, masukkan bahan yg di blend
masukkan 1 sudu gula
kecilkan api, dan biar hingga cili masak- jd pekat n pecah minyak
kemudian masukkan garam dan air asam jawa
masukkan petai dan biarkan sebentar
pastu masukkan udang..biar jap sampai udang kemerahan


ni lak sayur campur sos tiram



Quote:
resepi sayur campur sos tiram

1/2 batang lobak merah- hirs
5 btg jagung muda- buang kulit luar dna hiris
1 peket cendawan- koyak2kan
4-5 btg kacang buncis- hiris
1 biji cili merah- hiris
3 sudu sos tiram
1 biji bwg besar- hiris
1 ulas bwg putih- hiris

cara:

tumis bwg putih dan bwg besar hingga wangi
masukkan semua bahan lain...
masuk air skit je..utk basah2kan je

(leh gak tambahkan udang atau fishball kalau suka)



scramble toast ni pernah nampak kat blog sape ntah kat tenet
tp masa tu x rasa nk cuba
tp bila nampak roti yg nk xpired tu, aku pun godek2 la dgn cara aku sendiri
senang je pun...ekekekke
sedap mkn panas2..rangup je...
masa bg encik garpil mkn, dia mcm pelik je..''nk mkn cam mana ni..''
ekekekek...pe lagi...ngap je la....





Quote:
resepi scramble toast

4 keping roti
2 biji telur
1 sosej- belah 2, hiris nipis
2-3 sudu susu cair- aku guna whipping cream
1 biji cili merah- belah 2 hiris halus
sedikit daun sup- hiris halus
sedikit serbuk lada hitam / putih- suka ati
mentega / marjerin secukupnya..
1 sudu besar mayonis
1 keping keju

cara:

buang kerak tepi roti dan gelekkan nipis
masukkan dlm muffin pan..bakar 15 mnt- sampai keperangan, bukan kehangusan
sambil tu, pukul telur + susu cair + garam + serbuk lada hitam
masukkan sekali daun sup, sosej dan cili merah
panaskan 1 sudu penuh mentega
goreng telur sampai kacau2 hancur- sampai masak
alihkan dlm mangkuk, gaul dgn mayonis
pastu isikan dlm roti yg telah dibakar td
koyak2kan keju letak kat ats..
bakar semula 2-3 mnt, agak2 keju tu cair je...
siap utk dimakan...


sekian le dulu..
ada kerja nk wat
jumpa lagi..


Monday, 16-Nov-2009 03:32 Email | Share | | Bookmark
blueberry apple muffin and mixed fruit cake

 
 
 
View all 7 photos...
salam semua...
ari ni nyer entry posing kek je...sbb lauk masak yg sempoi2 je, x sesuai utk tayangan umum
huhuhuhuhu
ari tu masa jejalan kat fp ida ternampak ida wat kek buah
dan komen dari ida kata kek tu sedap
aku ni bukan la antu kek buah pun, tp terliur punya pasal...aku wat gak
masa gi yummy ari tu, beli la sepeket mix fruit yg 250 gram
so, buat kek ni, guna resepi ida tp 1/2 adunan je la..
nk kata sedap ke tak, aku pun bukan tau sgt kek buah ni camana yg sedap
biasanya kalau nk mkn ape2, suka wat sendiri,
so, x pasti mcm mana rasanya kat kedai
tp bila kunyah, ada rasa2 manis masam buah tu yg jdkan kek ni lain dr yg lain
aroma pun wangi...
tp kalau ditilik, buah2 tu mcm mendap ke bawah kan...
aku dh ikut petua gaul buah2 tu ngan tepung dulu, tp tetap ke bawah jugak dia...uhuhuuuu..
tekstur agak kering aku rasa...tp dah sesuai dah..sbb kalau lembab, mcm x kena lak
x tau la ida wat ari tu lembab atau kering
so..saksikanlah kek ku berposing
ekekekekke
utk ida...thanx a lot...byk xperimen ida yg aku cilok je...ekekekekke







Quote:
resepi kek buah- resepi dari fp ida, tp aku alih bahasakan ke bahasa aku..huhuhu

250 gram mentega
250 gram gula- aku guna 200 gram je sbb buah tu manis
230 gram tepung gandum
5 biji telur gred A
500 gram buah campur- aku guna 400 gram je (gaul ngan 1 sudu besar tepung gandum utk elakkan buah2 mendap ke bwh)
1 sudu besar oren sunquick
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 sudu besar ovalete
cara:

pukul mentega + gula + ovalete sampai kembang
masukkan telur satu persatu
kemudian masukkan oren sunquick
satukan tpg, baking powder dan soda, ayak dan masukkan dlm adunan
gaul sebati, masukkan buah campur- sebatikan
bakar selama 45 mnt


yg bwh ni lak kek epal kali ke2...
sama mcm yg lepas...tp aku dh tambah blueberry jem kat tgh2
dan tukar nama dari kek ke muffin..ekekekek..suka ati aku je kan...





Quote:
resepi blueberry apple muffin- resepi sama je mcm kek epal tp aku gatai nk tukar nama skit)

bahan:

200 gram mentega- pada suhu bilik
300 gram tepung gandum
120 gram gula pasir + 4 sudu gula (resepi asal dr yani 160 gram gula halus, aku guna gula pasir, so, aku kurangkan jumlah nya...mmg dh ngam2 dh rasa dia...sbb gula halus ngan gula pasir mmg beza skit)

2 biji epal hijau
200 ml whipping cream
4 biji telur
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen epal / esen vanila
jem blueberry / strawberry secukupnya

cara:

-epal dikupas kulit, potong dadu- kemudian masukkan dlm periuk bersama 4 sudu gula.
-masak atas api yg kecil sampai gula hancur- ketepikan

-pukul mentega hingga berkrim kemudian masukkan gula- pukul lagi sampai putih
masukkan telur satu persatu. pukul sampai kembang
-masukkan whipping cream..gaul rata
-kemudian masuk pula tepung + baking powder yg telah diayak bersama..skit demi skit sampai abis
-last sekali masukkan epal yg dimasak ngan air gula td..masuk ngan air gula tu sekali..gaul rata
-leh la masukkan dlm loyang atau cup kertas
(letakkan adunan dlm 1/2 cup, letak 1 sudu jem blueberry, kemudian panuhkan cup dengan adunan...)
-bakar cam biasa la...kalau loyang 45 mnt
kalau cup- 20 mnt suhu 180 darjah (kalau oven aku 160 darjah je)

nota: kalau x de whipping cream, leh kot gantikan ngan susu cair, rasa mungkin larik skit la..(isk..pepandai je aku nk main ganti2...)
- jem pun, leh ikut selera sendiri, nk guna blueberry jem, atau strawberry...atau pape je...
jem jgn letak byk sgt, nti manis sgt lak- dlm 1 sudu kecil..ikut la besar mana muffin cup tu



ni nk tempek award dari kak iezah
1st time dpt award ni
thanx ye kak...





Thursday, 12-Nov-2009 07:01 Email | Share | | Bookmark
entry sepi

 
 
 
View all 9 photos...
kerabu mangga



Quote:
resepi kerabu mangga

2 biji mangga muda- yg bulat mcm epal tu, yg masam lg sedap
segenggam ikan bilis goreng
1 biji bwg besar- hiris
1 biji cili merah- hiris
1 potong limau nipis, ambil jusnya
gula, bahan perasa secukupnya

cara:
mangga dicincang halus, rendam dlm air garam selama 1/2 jam
kemudian bilas dan toskan
ikan bilis dikisar halus- guna blender kecik tu
campurkan semua bahan, gaul rata
masuk la gula skit kalo nak...
ajinamoto pun kalo nak...


puding caramel. buat dlm bekas kecil2, so, malas nk terbalikkan, nk mkn cedok je terus dr bekas tu



roti john buatan encik garpil



singgang ikan...(pertama kali wat ni)



Quote:
resepi ikan singgang

2 ekor ikan (selayang, kembong)
4 biji bendi
4-5 biji cili api kalau suka
2 kpg asam keping
gula, garam

bahan hiris:

3 cm lengkuas
3 cm kunyit hidup
3 ulas bwg putih

masukkan semua bahan hiris dlm periuk, masukkan air secukupnya
rebus hingga mendidih
pastu masukkan semua bahan lain..
perasakan dgn secubit gula dan garam




kek coklat utk besday awan awalnya tp disebabkan hal lain n x jadi nak bg dia, aku decorated simple2 n mkn sendiri2

(aku pasan ramai yg keliru ngan statement aku kat sini, bukan maksud ku kek tu x jadi, tp x jadi bg kat awan kek tu sbb ada masalah lain...)





[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net