~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 5-Feb-2010 01:20 Email | Share | | Bookmark
buah hati terbaru en garpil

 
 
 
View all 5 photos...
wpun tajuk entry aku cam tu, tp aku x rasa jeles pun
sbb buah hati en garpil tu pun buah hati aku gak...ekekekkekek
lappy ACER menggantikan komputer lembab nk mampos kt umah tu...
bahagia rasanya melayari fpages kt umah pas ni...uhuhuhuhu





tgk ida letak gambo ayam bakar, aku pun blk umah kerjakan ayam aku bg masuk oven gak
tp aku x la serajin ida yg memerap ayam tu dgn segala bagai
aku cuma letak garam, serbuk cili, serbuk rempah, serbuk jintan dan ketumbar dan sedikit madu...x perap lama pun, terus bakar..





n cam biasa...jus carrot susu



sekian la enty pendek utk kali ni...uhuuuuu...cau!!


Tuesday, 2-Feb-2010 03:07 Email | Share | | Bookmark
bad tuesday

 
 
 
View all 8 photos...
hehehe...selalu org bad monday, aku lak bad tuesday
maklumla bercuti 4 hari..
ari ni liat je nk bgn g keje...
ari jumaat konon cuti nk wat kukis (utk tempahan CNY)
tp konon je la...pastu ikut en garpil g survey laptop kat mines
sabtu sampai isnin terlantar je kat umah...
mcm2 jd sepanjang bercuti...tp semuanya ok je..x de kemalangan jiwa berlaku
ekekekek...merapu dh aku ni...
jom2..layan pic kat mines...
ops...pic muka aku di 'sencored' wat sementara waktu yer...ekekekke...

ada doraemon kat mines
tp x sempat jumpa sbb kesuntukan waktu..
ekekekke...so, ambik pic kat poster je la...







dh lama tingin nk naik cruise ni..
dpt gak la merasa walau jap je
sbb kitorang ambik boat tu ke KTM serdang je
ops..lupa nk ckp...en garpil ajak g mines naik ERL ari tu
so, masa nk blk ke KTM serdang, kitorang naik la menatang cruise tu
atau dipanggil gak 'water taxi'..
tambang dr mines ke KTM pun murah..RM2 je sorang..







ok la...dh abis citer mines..
jom gi layan pic makan lak..
skang ni asyik la ngan oat....
hari2 mkn oat, kalau tak pg, tghari, tak pun mlm...
so, kena la pelbagaikan menunya...
paling rajin, aku bancuh je oat tu ngan milo..ekekekekke

ni aku wat dadar ngan telur...
leh la nk layan utk bfast...
sekali wat, leh mkn utk 2 org..sbb cepat kenyang...





Quote:
resepi oat dadar

2 biji telur
4 sudu besat oat segera
1 biji cili merah (leh gak nk boh cili api)
1/2 sudu besar serbuk rempah
1 biji bwg besar- dimayang
garam, serbuk lada sulah
minyak jagung (utk menggoreng)

cara:

pukul telur dan masukkan semua bahan
gaul sebati dan goreng
(minimumkan penggunaan minyak ye..)


haa..amacam? ekekekke
jom layan bubur lak...
yg ni leh layan panas2..kalau dh sejuk, oat tu kembang sgt, tekak pun jd kembang...ehehheh



Quote:
resepi bubur oat

5 sudu besar oat segera- bancuh ngan air panas secukupnya n tambah sedikit garam dan lada sulah / serbuk lada hitam
segenggam ikan bilis goreng
1 biji telur- didadar
cili merah / api
sayur (ape2 je)

cara:

masukkan oat dlm mangkuk dan masukkan air panas secukupnya. Tambah sedikit garam dan serbuk lada sulah / serbuk lada hitam
taburkan bahan lain diatasnya dan leh mkn ngan apa2 jenis sayur
(aku mkn ngan brakoli masak sos tiram, sedap gak kalau mkn ngan kangkung goreng belacan )


masa gi k4 lak..puas aku cungkil2 tomato kat situ, sbb nk cari yg ijau2...
kebanyakan dh masak ranum..
akhirnya jumpa gak la 2 biji...
so, jd la kerabu tomato ni...sedap2...



Quote:
resepi kerabu tomato

2 biji tomato separuh masak. hijau kekuningan
segenggam ikan bilis goreng
1 biji bwg besar- dimayang
cili merah / cili api- hiris
1 sudu air limau nipis

cara:

belah tomato dan buang biji didalamnya- hiris
ambil separuh ikan bilis- tumbuk kasar
separuh lagi, biarkan sekor2
gaul semua bahan


n yg last utk ari ni...mcm biasa la...jus...
yg ni campuran jus epal n oren
aku kalau wat jus, cuba sedaya upaya utk tidak menambah bahan lain
cukup la buah segar n air masak je...
sedap bila gabung2 buah ni...manisnya pun dh cukup x yah tambah gula...
pasal epal hijau tu, mmg bermasalah betul nk cari epal hijau skang
gi pasar tani, p mlm, K4, semua x de jual
en garpil beli kat cold storage, mahal skit la
leh la utk ilangkan gian..ekekekek
mana gi semua epal hijau ekk...dh masuk farmville ke???



Quote:
jus oren epal

1 biji epal hijau- potong kecil
1 biji limau sunkist- buang kulit dan potong kecil
3/4 gelas air masak

cara:

blender semua bahan, tapis dan sedia diminum


''untuk makluman semua, aku mengamalkan diet rendah karbohidrat
so, akan ternampak la masakan aku jenis yg tumis2...dgn penggunaan minyak seminimum yg mampu...selain tu, ayam, keju, susu, telur, daging aku tetap ambil dlm kuantiti yg terkawal..ada org bila diet, langsung x guna minyak...semua rebus n bakar je....aku lak bergantung pada keperluan...kalau sup, mmg aku elakkan minyak... mcm tu gak kalau ikan n ayam, aku lebih suka bakar...mcm menu kat atas, oat dadar, aku goreng guna minyak jagung dan kawal jumlah nya...''


ok...abis dh cerita...hehehhe..
peace no war!!


Wednesday, 27-Jan-2010 05:59 Email | Share | | Bookmark
my 3rd aniversary- 1st feb

 
 
 
View all 8 photos...
entry ni sepatutnya aku letak 1 feb nti...tp disebabkan ada hal2 lain menjelang tarikh tu, aku cepatkan skit entry ni...
lgpun leh gabung2 ngan entry lain...skang dh malas skit nk update kerap2.. sekali harung je lah...
huhuhuhu...sekejap je masa berlalu...dh 3 thn usia pernikahan kami
saksikanlah aksi2 kami di hari berkenaan
opss...gambor nikah x de dlm bentuk digital, so aku letak pic masa kenduri je lah ye....





aku mmg bulat masa kawin!



ok...ni samb skit pic masakan ala2 diet le konon
ekekkekeke...yg biasa2 je...x de yg luar biasa...
yg sup2 tu aku punya la...kalau sambal2..utk en garpil



Quote:
resepi tomyam putih

bahan A: (kisar)
2 biji bwg besar
1 ulas bwg putih
4-5 biji cili api

bahan B: (hiris)

2 inci lengkuas-
2 inci halia-
2 btg serai- dititik
1 biji bwg besar


1/4 ekor ayam- potong kecil
udang, sotong- ikut byk mana nk
4-5 biji cili api- belah 2
1 biji tomato-belah 4
jagung muda
lobak merah
cendawan- kalau suka
3 biji limau nipis- ambik air (lebihkan kalau x cukup masam)

cara:
kisar bahan A hingga halus
masukkan ayam ke dalam periuk, buka api dan keringkan air ayam (utk hilangkan hanyir ayam)
masukkan bahan A bersama bahan B kedalam periuk ayam
tambah 2 mug air dan biarkan mendidih
bila dh mendidih, masukkan semua bahan lain
tambahkan garam...




sambal bilis petai ni aku buat ngan kulit sbb petai ni comel2 sgt
tp biasa mmg kalau ngan bilis, aku suka hiris petai ni ngan kulit2..

Quote:
resepi sambal bilis petai

1 cawan ikan bilis- digoreng garing
3 papan petai- buang kiri kanan, dan hiris (mcm dlm gambor)
2 biji bawang besar (1 biji utk kisar dan 1 biji lg utk hiris)
2 ulas bawang putih
sejemput ikan bilis- basuh tp jgn goreng
10-12 biji cili kering- hiris dan rebus dulu
1/4 cawan air asam jawa

cara:

kisar bwg besar + bwg putih + cili kering + ikan bilis (yg sejemput td) (air jgn terlalu banyak)
tumis bawang besar hingga wangi dan masukkan bahan kisar
biar sampai pecah minyak dan nampak cili dh masak (kecikkan api dan tutup kuali) lebih kurang 15 mnt
pastu masukkan air asam jawa dan garam
masukkan petai..biarkan sekejap (agak2 dh kering skit) dan tutup api
masukkan ikan bilis goreng- gaul sebati




Quote:
jus mangga tomato

1 biji mangga masak
1 biji tomato masak
2 sudu besar susu pekat manis
1/2 gelas air

cara:

kisar semua bahan di atas dan sedia utk diminum






Friday, 22-Jan-2010 01:12 Email | Share | | Bookmark
selamat hari jumaat

 
 
salam...aku suker ari jumaat...ekekekke
sebenarnya ntry ni x de apa pun...
cuma nk letak 1 menu je
kek keret
kek ni dh 3-4 kali dh aku wat
mmg best resepi ni
cuma biasanya aku wat dlm loyang..tp kali ni kasi tukar skit
wat dlm paper cup...comel2 gitu...
kek ni dibuat atas permintaan kawanku...biasa aku wat kek bwk ke opis...tp dia lak bukan seopis ngan aku...so, kena la wat khas utk dia..ekekek
en garpil pun suka kek ni tp kalau panas2 la
kalau dh sejuk, dia x layan lak..huhuhuhu
aku lak panas sejuk layan jo...
cuma agak2 la kan...diet...diet...ehhehehe
jom tgk....



resepinya sama je mcm resepi kek keret entry yg lepas
tp aku letak lg sekali dlm versi bahasa melayu lak
huhuhuhuhu...

Quote:
resepi cup carrot cake

250 g tepung gandum
250 g gula- aku guna 220 g je- dh manis dah
1 1/2 cawan minyak jagung
4 biji telur- asingkan kuning dan putih
1 cawan keret parut
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
10 biji badam- kisar dgn kulit tp jgn terlalu halus

cara:

ayak tepung, soda dan baking powder- ketepikan
campurkan gula, telur kuning, minyak dan keret- sebatikan dan masukkan tepung sedikit2..sebatikan
pukul telur putih hingga pejal (membeku), kemudian masukkan ke dalam adunan td dan gaul lebih kurang
jgn terlebih gaul- untuk ringankan kek
pastu sudukan dlm paper cup
tabur badam kisar kat atasnya
bakar selama 20 mnt






Saturday, 16-Jan-2010 06:59 Email | Share | | Bookmark
entry melepas rindu

 
 
 
salam...
rasanya dh lama betul x masuk entry
mcm yg semua sedia maklum, im on diet
ekekekekke...so...mmg x de ape2 xperimen 2-3 minggu ni
cuma masak2 biasa utk en garpil
tp sbb dh rindu sgt...ari ni nk masuk gak la entry...wpun yg simple2..asalkan ada la kan..
heheheh...

ni menu semalam...
sblm ni masak mmg dh x ambik pic sbb masak yg simple je...rebus2..atau bakar2 je...
tp semalam masak tingin lak nk snap pic
dh lama rasanya x wat hal ngan kamera..uhuhuhuhu
semalam kat pasar tani en garpil beli ikan sepat
tingin lak rasanya nk wat kari
teringin org berdiet ni lg bahaya dr teringin org ngandung tau...ekekekek
so, semalam, aku jemput gak la nasik skit...
wah...best betul...eheheheh..terubat la rindu pada nasik...
wpun masak gitu2..tp sbb rindu punya pasal, berselera tul
tp masih dlm kawalan la jumlah pengambilan nasi tu



kari ikan sepat tanpa santan
sama mcm resepi kari ikan utara di sebelah
cuma wat pekat skit



ni lak kacang botol goreng bertelur
asalnya nk wat ulam...tp tingat lak nk goreng cam ni
1st time en garpil cuba...biasa yg mentah mmg dia x sentuh



Quote:
resepi kacang botol goreng bertelur

1 ikat kacang botol- dlm 10 btg
1 biji cili merah
2 biji cili api- yg jenis besar, kalau nk pedas lg, lebihkan
1 biji bwg besar
sedikit belacan
1 biji telur-

cara:

potong kacang botol secara menyerong
tumbuk cili, bawang dan belacan- pastu tumis hingga naik bau
pastu masukkan telur- biar membeku jap, pastu kacau2 hingga sebati
masukkan kacang botol + air skit ( skit je dlm 2-3 sudu)
masukkan garam secukupnya- biar hingga air kering dan angkat


ni menu 2-3 hari lepas...
ketam bercili...masa ni aku masih x sentuh nasi
so, ratah ketam je la...sib baik ada ubat...cepat2 telan
kalo tak, aku mmg alergik ngan ketam...leh bengkak bibir



Quote:
resepi ketam bercili

4 ekor ketam- rebus atau kukus sekejap- sama mcm udang, bila kulit kemerahan, tanda ketam dh masak
1 sudu cili serbuk- bancuh ngan air
3 ulas bwg putih- tumbuk
3 sudu sos cili
3 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
1 bj tomato- hiris
1 biji cili merah

cara:

tumis bwg putih kemudian masukkan cili serbuk
bila dh naik bau, masukkan semua jenis sos
tambah sedikit air, garam dan sedikit gula
masukkan ketam, tomato dan cili merah
gaul sebati dan biar sedikit kering..


tom yam ni dh jd menu tetap musim berdiet ni..uhuhuhu



ni lak beby bread puding
tingin nk mencuba
tp mkn 1 je..huhuhuhu...rasa sama la mcm puding roti biasa tu
cuma comel je kecil2...nk mkn pun senang kan...







Quote:
resepi beby bread puding

bahan2:

4 keping roti- siat kecil2
200 ml susu cair- dlm 3/4 cawan
4 sudu besar tepung jagung
6 sudu besar gula
3 biji telur
beberapa titik esen vanila
sedikit kismis
sedikit gula ising

cara:

campurkan susu cair, gula, esen vanila dan tepung jagung
gaul sebati..masukkan telur...
masukkan roti yg telah dipotong kecil
biarkan 2-3 minit
isikan ke dalam muffin pan (sapukan sedikit marjerin)
aku guna acuan tart je...
kalau ada susu lebih, isikan dlm setiap acuan...
aku suka isi susu lebih skit, biar lembut2 gitu...huhuhuh
pastu tabur kismis..bakar selama 15-20 mnt atau sehingga keperangan
bila dh masak, taburkan gula ising kat atasnya(aku x boh pun)
pastu leh la masuk dlm paper cup
kalau x masuk pun x pe...dh comei doh..huhuhu


ok lah...takat ni je dulu utk kali ni
cukup la sekadar melepaskan rindu aku pd FP..uhuuuu...



[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net