~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 5-Mar-2010 09:14 Email | Share | | Bookmark
jom makan...

 
 
 
View all 9 photos...
salam...huhuhu...
cukup2 lah berenang kat PD tu yerkk...ahahahha
dah..naik2...jom mamam lak...
menu dh siap disenarai pendekkan..so...layan je yer...
menu2 simple org bujang jerk...(ops...menu je bujang...)

ni gabungan kari dan asam pedas...
so namanya kari asam pedas...atau ringkasnya kari asam
letak je semua bahan nk wat kari n asam pedas
bg tekak aku mmg boleh layan la....



Quote:
kari asam

bahan kisar:

5 ulas bwg merah
4 ulas bwg merah
3 cm lengkuas
3 cm halia
3 cm kunyit hidup
segenggam cili kering- rebus dulu

bahan tumis:

3 ulas bwg merah
3 ulas bwg putih
2 tangkai daun kari

bahan lain:

3 potong ikan- ape2 je..
2 tangkai bunga kantan- belah 2
1 ikat daun kesum- ambik daunnya
2 batang serai- ketuk2
2 biji tomato- belah 4
5 btg bendi
1/2 cawan air asam jawa
1/2 peket rempah kari ikan- bancuh ngan air skit

cara:

panaskan 1 senduk minyak
tumis bahan tumis sampai garing dan naik bau, kemudian masukkan rempah dan biar sekejap
pastu masukkan bahan kisar, kecikkan api dan biar hingga kering dan pecah minyak
kemudian masukkan air asam jawa dan ikan
tambahkan air secukupnya dan biarkan mendidih
masukkan semua bahan lain...
perasakan dengan garam
(kuah tidak terlalu cair, dan tak terlalu pekat)


ikan masak tomyam masam manis...
aku belasah je ni...lantak la...eheheheh
aku wat macam masak masam manis pastu tambah kiub tomyam
tambah daun limau purut n serai
so rasa dia ala2 tomyam tp x de la kuah nya...



Quote:
ikan masak tomyam masam manis

1 ekor ikan saiz sedang- digoreng dan ketepikan
3 ulas bwg putih- tumbuk halus
1 biji bwg besar-potong dadu
2 sudu cili kisar
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
1/4 - 1/2 kiub tomyam (ikut kesesuaian)
sayur2an- jagung muda, carrot
cili merah, cili api- hiris
daun limau purut- koyak2
2 batang serai- diketuk
1 biji tomato- hiris

cara:

tumis bwg putih diikuti bwg besar
masukkan cili kisar dan semua jenis sos
biarkan sekejap pastu masuk 1/4 cwn air
masukkan kiub tomyam dan sedikit gula (aku jemput skit je)
biarkan mendidih, masukkan semua bahan lain
rasa dulu, kalau masin tambah air sbb kiub tomyam agak masin
bila mendidih, tutup api dan curahkan atas ikan yg dh goreng td...


ayam goreng berempah ni semua org tau buat dan tau rasa dia camana kan...
dulu aku x berapa suka ayam berempah ni
lately ni, mcm best lak layan



Quote:
ayam goreng berempah

1 ekor ayam- potong kecil
2 sudu besar serbuk cili
3 sudu besar serbuk kari
Garam
Serbuk perasa (optional)

bahan kisar:

2 biji bawang besar
5 biji bawang putih
4 batang serai
3 inci halia
3 inci kunyit hidup
3 inci lengkuas
1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih


Cara-cara

gaulkan garam secukupnya pada ayam
masukkan semua bahan dan gaul sebati
perap selama 1 jam
(aku perap semalaman- lagi sodap!)
pastu goreng ngan minyak yg banyak
utk bau lebih wangi, taburkan daun kari bila ayam separuh masak...


sotong goreng tepung ni dh jadi menu feveret lak...
makin kerap aku wat...



ni biasa je la...kailan ikan masin...
guna ikan tenggiri jeruk



yg ni menu dari tgn encik garpil..hua...hua...
megi goreng special
bestnya kalau aku dpt layan fesbuk n fp pastu ada org siap masakkan
siap ada ayam goreng kicap lagi...



kek gula hangus ni dh byk kali wat tp tiap kali nk ambik pic mesti ada masalah
sbb kaler dia gelap, susah utk aku posingkan dia...
tp ok la dr pic sebelumnya...ehehehe..
resepi dh ada di sebelah yer...atau klik sini



ni lak mee bandung yg 1st time aku cuba, atas permintaan en garpil...
sib baik resepi ni agak menjadi...
mungkin lain kali guna daging lak...
kali ni aku guna ayam ngan udang sbb tu je yg ada kt umah
resepinya aku tempek kat bawah...
pic tu lak...mcm x berapa nampak lak mee nyer kan...tersembunyi di dalam...
ape pun...resepi ni mmg best!



Quote:
mee bandung- resepi asal dr dagang- myresipi
tp aku olah blk ikut cara aku...thanx pada tuan punya resepi asal..

bahan: (utk paste)

1 cawan udang kering
2 biji bwg besar
3 ulas bwg putih

- kisar semua bahan di atas pastu campur 4 sudu besar cili kisar
-pastu tumis bahan ni dngan 1 senduk minyak
(minyak kena lebih skit sbb udang kering menyerap minyak)
-biar agak kering, tambahkan air skit, biar lagi hingga pekat dan pecah minyak,
masukkan 1 sudu kecil garam dan serbuk perasa kalau suka...
(paste ni dpt byk, leh wat 2 kali, yg belen simpan dlm peti ais, n leh ulang buat nti)

bahan utk masak mee:

1 biji bwg besar- hiris
3 ulas bwg putih- hiris
1/2 bungkus mee kuning- (utk 2 org mkn ni)
1 pokok sawi
1 biji tomato- hiris
2 biji telur- (ikut jumlah org nk mkn)
ayam/daging- (kalau guna daging, rebus dulu dan simpan air rebusan)
sotong / udang- aku guna udang
2 sudu besar sos cili- ni aku tambah sendiri
1 sudu besar sos tomato- ni pun sama, tambah sendiri

cara:

tumis bwg yg dihiris sampai agak garing..
masukkan paste udang kering yg dimasak td (utk 1/2 bungkus mee, aku masukkan separuh drpd paste tu)
masukkan sos cili dan sos tomato
pastu masukkan ayam / daging- masukkan air biasa / air rebusan daging
(1 mug utk sorang mkn, aku masukkan 2 mug utk mkn ber2)
bila mendidih, masukkan telur-biarkan masak, kemudian alihkan dlm bekas lain
(utk elakkan telur tu pecah)
pastu masukkan udang, sawi dan mee
rasa dulu, kalau x cukup masin, tambah garam
kalau suka manis skit, tambah gula
akhir sekali masukkan tomato dan leh hidangkan (jgn lupa telur td!)
taburkan ngan bwg goreng semasa menghidang
leh gak perah sedikit limau kalau suker!


ok..sekian la dulu pic yg sempat aku edit
skang tgh belajaq guna photoscape..belajar dari kak madiha tp x berapa pandai lagi
thanx kak madiha...
ok..cau...salam


Saturday, 27-Feb-2010 17:28 Email | Share | | Bookmark
Teluk Kemang, Port Dickson

 
 
salam....
akhirnya dpt gak update setelah n3 bertangguh beberapa hari...
semalam cuba nk hapdet pun x leh...
n3 kali ni kite ke PD lak ye..mandi manda dlm air garam...hua...
aku x berapa suka air laut sebenarnya...leh wat aku jd kelam..tp kali ni aku mmg lupa diri
sbb cuaca amat baik...x ujan n x panas...
gi PD ngan en garpil bersama mak ndak n com
so...layan la pic2 kat bwh ye
kalau ada babak2 yg terlebih sudah tu...itu mmg disengajakan..uhuhuhuhuhu



ehehehhehe...sampai je...terus bukak bekalan
isi perut dulu...bekalan ditaja sepenuhnya oleh mak ndak
aku cuma wat ayam goreng rempah je...







ni lak pesalah juvana yg kena hukuman 'dipasirkan' ekekekke



aksi2 yg kurang terlampau



model2 majalah mangga bulan depan..ekekekek'



candid kamera



dah siap mandi...posing lagi



aksi bersama keta
nape ntah...setiap sorang ada pic ngan keta...ekekekek
x tau la..keta jd model utk org, atau org yg jd model utk keta



aku..eheheheh



pantai Teluk kemang



ok...tata...nk blk dah...
thanx utk along sbb sponsor KFC sesudah kembali ke PUTRAJAYA..eheheheh
ok...babai...






Thursday, 18-Feb-2010 09:17 Email | Share | | Bookmark
nk abiskan stok gambar

 
 
 
View all 7 photos...
x leh nk tunggu lama2...kena abiskan gak stok gambar
sayang sbb dh edit...ekekekekek

ni menu2 sblm blk raya cina...
masa mkn kat luar..sbb malas masak...

tauhu bakar ni mmg feveret aku ni...
sesuai utk dietku..dan amat mengeyangkan...uhuhuhu



ni lak nasi ayam en garpil..dr dapur teja...
nampak menarik kan..5 bintang



ABC en garpil
sungguh menerujakan warnanya...tp aku x mampu nk mkn
sengal je rasa gigi
air aku limau suam je...x yah la pic nya kan...uhuhuhuhu



ni lak kat alamanda

seafood + chicken noodles- akunyer
en garpil lak mkn nasik lemak yg sedap...x pernah try sblm ni, rupanya mmg sedap



ok...kembali ke dapur ku..uhuhuhu
ni menu semalam...kerisi masak taucu



kerabu mangga campur tomato
mangga tu ambik kat kg..
kt umah mama tgh berbuah lebat, tp masih terlalu muda utk dipetik..
so, ambik skit je la...



ni resepi ambik dr myresipi
nama dia kung pao chicken...
masakan dr siam kot...
leh tahan rasanya...akan masuk list menu feveret sbb bahan dan cara yg amat senang



Quote:
Kung Pao Chicken- Myresipi (Rai)

Bahan A

600 gm ayam
tepung jagung
garam

Bahan B

100 gm kacang gajus - goreng dan toskan minyak - (aku x boh)
30 gm lada kering - pilih yg lebar2 dan potong dlm 1 - 1.5 inchi panjang
2 biji bawang besar (kuning) - potong dadu besar2
4 ulas bawang putih - ditumbuk halus
1 biji lada bangala hijau- potong lebar2 sediikit - guna cili api je
3 sdm sos tiram
2 sdm cili sos
1/4 cwn air
minyak utk menumis
garam-jika perlu
2 inci halia - ditumbuk halus


Cara-cara

1.Utk bahan A tadi - isi ayam disalutkan sedikit garam dan tepung jagung - kemudian goreng dan toskan 2.Panaskan sedikit minyak dlm kuali.
3.Goreng lada kering hingga garing dak ketepikan
4.Tumis halia dan bawang putih hingga garing dan masukkan bawang besar
5.Masukkan lada bangala, isi ayam dan sos tiram dan cili sos dan sedikit air.
Biarkan kering masukkan kacang gajus, kacau dan matikan api....


wokey...sekian dulu...nk g mandi..pastu ke dapur utk menu mlm ni lak....


Wednesday, 17-Feb-2010 03:12 Email | Share | | Bookmark
Gua Kelam, Perlis

salam n selamat pulang dari bercuti...
huhuhuhu...aku pun mcm blur2 je nk keje ari ni...
kira dtg opis ni mcm ambik mood dulu la...ekekek...boley cam tu??
cuti CNY aku blk kedah n perak..wpun x lama..tp cukup terkesan di hati...
sempat gi gua kelam kat perlis..bersama2 mama dan adik2..termasuk ahli keluarga baru...eheheheh...
kononnya nk g mandi2...sekali tgk air...kansel je la...
so, jln2 masuk gua je la...





kak cik n fami...
pasangan paling romatik kat gua kelam tu rasanya...hua...hua...





aku ngan baju sempoi konon nk mandi..ekekekek
(ingat nk sembunyikan diri seketika dari FP ni...tp lantak la...mmg susah nk turun berat bdn aku ni!)



aku ngan mama





ni pic adik bongsu ku...



ops...ni bukan pic kat gua kelam yer..ekekekek
ni pic alamanda...sesudah kembali ke putrajaya dari kampung..




Friday, 12-Feb-2010 06:11 Email | Share | | Bookmark
kursus @ kluang

 
 
 
View all 5 photos...
salam semua...
lamanya rasa x jumpa kekawan fp...
ni tgh rehat, leh la ambik kesempatan jap nk masuk entry yg x berapa nk ada sgt pun
baru je blk dr kursus kat kluang...so x de la entry masak2..
so, kita cerita pasal kluang je la yer....

ni bilik penginapan kat asrama intan
amat selesa sbb nk ikutkan, intan adalah pusat latihan
tp suasana bilik dh mcm hotel dah



aku ngan sijil..huhuhuhu



sempat melawat jap stesen ketapi kluang utk kenang2an...



singgah minum kat KLUANG rail coffee menikmati kopi n roti bakar yg WALLAA!!!
mmg best seperti yg di khabarkan...



menu terselit minggu lepas...ekekekekke
bihun goreng lada hitam...



Quote:
resepi bihun goreng lada hitam

1/2 peket bihun- rendam kasi lembut
1 sudu kecil lada hitam- tumbuk (x mo guna yg serbuk, x best)- kurangkan kalo takut pedas
1 biji telur
ayam/ sotong/ udang- sukati la- tp best kalau guna fish kek
1 biji bwg besar
3 ulas bwg putih

cara:

tumbuk bwg besar + bwg putih + lada hitam
pastu tumis sampai naik baunya
pastu pecahkan telur- biar beku skit kemudian kacau hancur
masukkan ayam/ sotong/ udang/ fish kek
masukkan 1/2 sudu teh garam (atau secukupnya) + air skit
kacau2 dan biar sampai bahn tersebut masak
masukkan bihun yg telah ditoskan + air skit jika perlu + sayur
gaul2 sampai rata n bihun masak
pastu rasa le sendiri dh cukup garam ke tak
(guna air garam dan bukannya garam kalau x cukup masin..sekian)



ok la...tu je la yg nk kongsi ngan kekawan...
selamat raya cina bg org cina
n utk org yg bukan cina, slmt bercuti...
aku mungkin blk ke kg tp x pasti bilanya...

bertemu lg minggu depan yerk...
samat bercuti....



[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net