~sepanjang jalan kenangan, dari jejak langkah pertama~

By: de nuanza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 1-Jun-2010 13:33 Email | Share | | Bookmark
caca marba

 
 
 
View all 12 photos...
salam...mungkin ramai yg menjeguk page ni tanpa sebarang coretan dr aku
hanya gambor yg menghiasai n3 kali ni...huhuhuhuhu
sbbnya aku terasa sgt la malas utk berkata2...
sesekali layan je la gambor2 je kan...
ekekekekekke
tp mlm ni agak rajin, so aku edit la blk...

terung ni agak lama dlm peti ais
so, ari tu kebetulan x de stok sayur..aku masak la terung ni
1st time aku masak mcm ni..n not bad la



Quote:
resepi terung goreng bercili

1 biji terung panjang- belah 2 dan hiris menyerong
sedikit ikan bilis-goreng
1 biji bwg besar + 2 ulas bwg putih + sedikit belacan- tumbuk
2 sudu cili kisar

cara:

gaul terung yg telah dihiris dengan garam dan kunyit- goreng hingga agak layu- jgn sampai lunyai!
pastu ketepikan- dlm kuali yg sama, tumis bahan yg ditumbuk
masukkan cili kisar- biar sampai agak garing dan naik bau
masukkan sedikit garam
akhir sekali, masukkan terung yg digoreng td bersama ikan bilis goreng- sebatikan..


dah lama tingin nk buat bawal kukus ni
mmg best
masa nk mkn, perah limau, terasa kelembutan isinya..
sedap!!! resepi dr majalah RASA



Quote:
resepi ikan bawal kukus

1 ekor ikan bawal
2 sudu kicap cair
sedikit minyak bijan- aku guna megi seasoning
sedikit halia- hiris
2 biji bwg putih- hiris
sedikit lobak merah- hiris

perap semua bahan diatas, kukus selama 15-20 mnt/ sehingga ikan masak
taburkan hirisan daun bwg dan cili merah semasa menghidang
perah limau nipis kalau suka


en garpil x layan kukus2..so aku wat sweet sour ni utk dia



Quote:
resepi bawal sweet sour

1 ekor ikan bawal saiz besar- digoreng dan letak dlm pinggan
2 biji bwg merah + 2 ulas bwg putih- tumbuk
1 biji bwg besar- hiris
sedikit halia- hiris
1 btg serai- ketuk
2 sudu cili kisar
2 sudu sos cili
1/2 biji tomato- cincang
2 helai daun limau purut
2 urat daun bwg
1/4 btg lobak merah- hiris halus
1 biji cili merah
sedikit gula dan garam

cara:

tumis bwg tumbuk dan masukkan cili kisar-biar jap sampai agak garing
masukkan sos cili + tomato
sebatikan dan masukkan air skit
masukkan semua bahan lain kecuali ikan dan daun bwg
perasakan dengan gula dan garam
akhir sekali masukkan daun bwg dan terus tutup api
curahkan ke atas ikan yg telah digoreng


nasi goreng USA / nasi goreng daging merah?
yg mana 1?
dua2 sama je kan..ehehehhe



Quote:
resepi nasi goreng

1 mangkuk nasi putih- sejukkan
2 ulas bwg merah + 2 ulas bwg putih- tumbuk
1 sudu besar cili kisar
2-3 sudu kicap
2 urat kacang panjang hiris halus
1/4 btg lobak merah potong dadu

cara:

panaskan minyak dan tumis bahan2 yg ditumbuk
bila dah garing, masuk la cili kisar + kicap + garam skit (dlm 1/4 sudu teh)
pastu masukkan sayur2
last sekali masukkan nasi- gaul sebati dan rasa dulu sblm angkat
hidangkan dgn telo mata dan daging masak merah (seperti di bawah ye..)


daging merah mkn ngan nasik goreng USA tu



Quote:
resepi daging masak merah sempoi

1 mangkuk daging rebus
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
sedikit halia- hiris
1/2 biji tomato- hiris
3-4 biji cili padi- belah 2
1 sudu besar cili kisar
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1/2 sudu kecil gula

cara;

tumis bwg besar, bwg putih dan halia sampai agak2 naik bau
pastu masukkan cili kisar- gaul2 dan biar jap agak2 cili tu masak
masukkan sos2 dan semua bahan lain + air skit
biarkan sampai agak kering air- leh angkat
kalau nk lebih cun, tambahkan hirisan bwg besar yg dihiris membulat sblm angkat

(kan aku ckp mmg sempoi..keh..keh)


perut lapar n x rasa nk mkn nasi
so aku goreng makaroni
goreng makaroni ni x sedap kalau rempah n bahan sarat mcm goreng mee
simple je...



Quote:
resepi makaroni goreng- sorang mkn je ye

1 cawan makaroni- direbus dengan 2 cwn air + 1 sudu minyak masak sampai lembut
1 mangkuk kecil daging cincang- leh ganti ngan ayam
1/4 btg lobak merah- potong dadu
1/2 biji tomato- potong dadu
2 biji bwg merah + 2 ulas bwg putih- tumbuk
1 sudu cili kisar
2 sudu sos cili

cara:

tumis bahan yg ditumbuk + cili kisar- gaul sejekap
kemudian masukkan daging + air utk lembutkan
bila dah lembut, masukkan lobak merah + tomato
biar hingga tomato agak hancur, masukkan sos cili + 1/4 sudu teh garam
kemudian masukkan makaroni- sebatikan, rasa cukup masinnya- boleh diangkat


kerabu pucuk paku + tauge...



Quote:
resepi kerabu pucuk paku

1 ikat pucuk paku- ambil bahagian daun dan btg yg lembut je
segenggam taugeh

(celur kedua2nya)

2 sudu besar kerisik
1 sudu besar cili kisar
1 biji bwg besar- hiris membulat
1 biji cili merah- hiris
sedikit belacan- gaul bersama 1 sudu kecil pes asam jawa
sedikit garam

cara:

gaul semua bahan hingga sebati...


roti buatan sendiri
wpun mcm ala2 konpius ngan rupa bentuknya, tp masih leh dipanggil roti..huhuhu
tak pe...cobaan pertama kali...



en garpil request kopi o utk cicah ngan roti
resepi dr CMG



Quote:
resepi roti benggali- (kan aku yg penat uli, nape benggali yg dpt nama???)

BAHAN-BAHANNYA
350 g tepung roti
1 camca besar shortening (lemak sayur)
Secubit garam
120 - 160 ml air suam
1 camca besar yeast (mauripan)
2 camca besar gula halus

CARA MEMBUATNYA

1. Satukan air suam, yeast dan gula, kacau rata dan biar sebentar. Gaul rata tepung garam dan lemak sayur. Masukkan yeast tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh. Uli hingga mendapat doh yang lembut dan elastik. Perap hingga naik 2 kali ganda (35 - 40 minit). KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 di atas ke dalam beredmaker, pilih setting untuk "doh" dan tekan on, tunggu hingga siap.
2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 2 bahagian, bentukkan dan susun dalam dua bekas yang telah disapu sedikit mentega. Perap sekali lagi hingga 2 kali ganda. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 - 30 minit. Bergantung pada oven masing2. Sejukkan roti atas jaringan sebelum dipotong.


tempahan kek kukus
kek coklat dicurah ngan coklat cair dan ditaburi ngan bunga2 cinta..keh2
sebiji RM1- minimum order 20 pcs







yg ni tempahan 500 biji cmc
utk isi dlm goodie beg kenduri kawin
RM0.70 sebiji bersama bekas plastik
kalau tanpa bekas RM0.60 sebiji





017-6376480- shieda




Sunday, 23-May-2010 13:06 Email | Share | | Bookmark
nasi daging

salam....
mlm ni terlebih rajin, rasa nk update aktiviti ari ni...tangguh2 kang dh malas lak
tghari td, aku ada 'lunch date' kt umah...
so, tghari ni berasap gak la dapur..(selalu mmg jarang masak tghari sbb en garpil keje...)
menu td, nasi daging yg pemes kot belah utara
mungkin ada yg penah dgr tp x penah tgk dan x penah rasa
mungkin ada yg penah tgk, tp x tau nama
mungkin ada yg x penah dgr langsung pun

dulu kt kg, selalu gak mama wat nasik ni sbb lauknya simple
so ari ni, dgn imbasan2 dari dapur mama dan umah MIL (penah masak nasik ni masa kenduri korban), aku pun praktikkan kt dapur ku...
bg aku yg bukan pandai sgt masak pun, kira menjadi la...tp kalau otai2 tgk...ada skit rasa malu la...sbb..rupa bentuk nasik x cun..aku guna beras biasa je...



lauknya, dh tentu la daging yg ada dlm nasik tu, acar timun, papedom(x de dlm gambar sbb kehabiisan masa aku snap pic ni), kari ayam (patutnya dalca tp aku x de dhal, blasah je...)



Quote:
resepi nasi daging

1 kg daging- potong petak besar, rebus bersama hirisan halia sampai lembut- simpan air rebusan
5 pot beras
5 pot air rebusan daging
1 pot susu cair
1 bungkus kecil serbuk kurma adabi- suka ti la nk jenama ape- bancuh ngan air skit
2 biji tomato masak- cincang kasi lumat!
2 helai daun pandan

bahan2 utk tumis:

2 sudu besar minyak sapi / mentega- aku guna planta je sbb x dak minyak sapi
2 biji bwg besar- hiris
3 ulas bwg putih-hiris
halia- agak2- hiris
bunga lawang, cengkih, kayu manis, buah pelaga- agak2 je la- jemput serba sikit

cara;

masukkan beras dlm periuk yg nk guna masa mask nasi
cuci beras sampai bersih- toskan- letak tepi
panaskan kuali- leburkan minyak sapi
tumis bahan2 tumis sampai bau kt umah sebelah- agak2 garing yer..
curah dlm beras yg dh cuci td- sekali ngan minyaknyer yer...
pastu masukkan semua bahan lain
jgn lupa masukkan sekali daging yg telah direbus td-(yup, masak sekali nagn nasik)
tambah 1 sudu teh garam-
tekan On..tunggu sampai nasik masak
(aku punya kes, nasik x masak wpun button dh naik..so, angkat letak atas dapur gas..)


acar timun



Quote:
resepi acar timun

1 biji timun- buang kulit- hiris membulat
2 biji bwg besar- hiris
1 biji cili merah
secubit garam
1 sudu teh gula
1 biji limau nipis (ambik airnya)/ 1 sudu teh cuka

cara:

gaul semua bahan hingga sebati


air asam..



Quote:
resepi air asam

5-6 biji cili api
seketul belacan- agak2 besar kiub ayam
1 sudu besar kerisik
1 sudu besar pes asam jawa adabi
1/4 cawan air masak

(kisar semua bahan di atas)

bahan hiris:

2 biji bwg besar
2 biji tomato
2 biji cili merah

gaul semua bahan hiris bersama bahan kisar
tambahkan secubit garam dan ajinamoto kalau suka


kari ayam (aku wat agak pekat)




opsss.....sbb ada air batu kt umah, terasa la nk kisar2
biasa mmg aku x penah wat air batu..tp ari ni, aku beli byk sbb ada tetamu..so apa lagi
kasi kisar!!!



okey...sekian laporan utk mlm ni
kita jumpa di lain n3 wokey..ehehhehe


Wednesday, 19-May-2010 06:23 Email | Share | | Bookmark
n3 jalan2

 
 
 
View all 12 photos...
salam...
ehehehhe...sory la...utk sesapa yg menjengah tp n3 ni x siap2
aku cuma sempat upload pic je, pastu byk keje nk wat...tinggalkan cam tu je
ni curik masa jap nk wat karangan...
ekekekke...aku kalau x merapu mmg x sah la kan...

kat bawah ni antara pic2 kenangan masa g umah KH baru2 ni





close up skit ngan tuan umah



antara menu2 yg dihidangkan...sgt marveles







ni la aktiviti semalam ni...blk dr keje en Garpil ambik
tetiba terus ke tasik lepak2 situ..dan apa lgi...bergambor la
ehehehe...tp jgn harap la kan nk ada muka en Garpil..aku je la yg jd model..keh..keh
gi situ pun x bawk kamera...so, hp aku le yg jd mangsa..hp pun hp la janji leh tersengih











pic cruise ni diambil oleh en garpil...
rajin lak dia meng snap cruise ni satu persatu hingga hilang dimata...yg diumpamakan kehidupan kita..yg semakin melangkah jauh dari hari ke hari...yg tinggal hanyalah kenangan silam...



ok...izinkan ku undur diri..keh..keh...nti kita jumpa lagi di lain n3...huhuhu..babai



Saturday, 15-May-2010 06:46 Email | Share | | Bookmark
mood nk update

 
 
 
View all 6 photos...
salam....lately ni, fp aku ni dh mcm x berentry lak
sbb masak simple2, malas la nk update kat sini...aktiviti pun yg biasa2 je...x de ambik gambor
tp ari ni aku masukkan jugak la menu2 minggu ni yg agak simple...sekadar memenuhi ruangan...ehehehhe
firstly, aku nk masukkan award dari kak za...
rajin kak za wat award...cantik lak tu...thanx ye kak...



kerabu tomato + udang ni aku ratah cam tu jer...
kalau dibiarkan, semangkuk besar pun leh abis...eheheheh



ikan tenggiri bakar...
simple gak ni...



telur bungkus ni mmg kenyang kalau mkn cam tu je pun...
mkn ngan nasik pun sesuai..
wat bfast pun ok gak



Quote:
resipi telur bungkus

3 biji telur
1 mangkuk ayam atau daging- cincang halus
3-4 ekor udang- hiris halus
2 urat kacang panjang/ keret/ape2 je- hiris halus
1/4 kiub pati ayam megi
1 sudu besar sos tiram
cili serbuk / serbuk lada hitam
2 biji bwg merah
1 ulas bwg putih

cara:

tumbuk bwg merah + bwg putih kemudian tumis sampai naik bau
kemudian masukkan ayam + sedikit air- gaul hingga masak
masukkan kacang panjang + udang
masukkan kiub ayam + cili serbuk- rasa cukup masinnya
angkat dan ketepikan
pecahkan telur dan dadarkan - agak lebar tp jgn terlalu nipis, sekadar meratakan
bila telur agak masak, letakkan bahan yg dimasak td di tgh2 telur
lipat kiri kanan atas bwh (bungkus)
balikkan dengan hati2..sedia dihidangkan



ni...byk sgt umah yg aku gi dok tayang kek warna warni...ari ni aku buat gak utk memenuhi selera
huhuhuhu....cuma x leh mkn byk2...sekadar merasa
tp agak keciwa, belangnya x menjadi, biasa aku belang2kan guna senduk nasik
kali ni guna sudu, so, belangnya agak rapat2 n nampak berserabut
tp rasa tetap menten...
resepi turun temurun dari mama



Code:
resepi kek marble mama

8 sudu besar mentega (250 gram) (2 cwn)
1 cawan gula- kisar halus
2 cawan tepung
2 sudu kecil esen vanila
1 1/2 sudu kecil baking powder
6 biji telur
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
pewarna koko + rose

cara:

pukul mentega + gula sampai kembang
pastu masukklan telo satu persatu sampai abis
ayak tpg + baking powder + soda
masukkan dlm adunan dan gaul sebati
bahagikan 3 bahagian
1 bhgn biarkan kaler asal, 1 bhgn koko, dan 1 bhgn kaler rose
sendukkan ke dalam loyang satu lapisan per satu lapisan sampai abis
bakar 45 mnt- 180 darjah celcius


Wednesday, 5-May-2010 08:59 Email | Share | | Bookmark
sepi itu indah ke?

 
 
 
View all 10 photos...
salam...
tajuk tu hanya utk mengisi ruangan title..keh..keh..

akhirnya dipermudahkan laluan utk aku kembali merapu kat sini...
mungkin ada yg mencari
mungkin ada yg x sedar pun aku dh lama x berentry
mungkin gak ada yg nyampahhhh
eheheh...apepun...aku x kisah
sbb aku di sini hanya utk tinggalkan kenangan
di sepanjang laluan hidup aku...

k lah...2 3 kpg pic kat kampung...blk kg kali ni buat hati terasa sayu...
sambil jln2, sempat aku snap 2 3 pic...utk diabadikan kat sini..utk kenangan aku...

kt bwh ni pic aku ngan thomas...kucing yg mama bg mkn...bg mandi...noty..



suasana kampung aku...
berpeluang ke aku kembali jejak di bumi itu...
(nape hati aku sayu je 2 3 hari ni)



k la...tutup citer kampung..kembali ke dapur nuanza..eheheheh

masakan utk en garpil sepanjang minggu



menu feveret en garpil- gulai nangka



Quote:
gulai nangka- tumis darat

1 kg nangka- potong n rebus sampai empuk
1 bungkus kecil rempah- aku guna rempah udang adabi
1 biji bwg besar-tumbuk
2 ulas bwg putih- tumbuk
1 sudu udang kering- tumbuk
1 biji cili merah
1 keping asam gelugur
1/2 cawan santan pekat- aku guna 1/2 kotak santan segera
sedikit ikan bilis- leh ganti ngan ayam, daging, perut, udang

bahan tumis:

3-4 biji bwg merah-hiris
2 ulas bwg putih- hiris
daun kari

cara:

satukan rempah dan semua bahan tumbuk- masukkan dlm periuk, masukkan 1 cawan air, rebus dgn api yg kecil- sampai mendidih rempah masak
bila dh ok, tambah lg 1 mug air, masukkan nangka yg telah direbus td, masukkan ikan bilis, asam keping, cili merah, masukkan santan (agak2 kuahnya, kalau x cukup tambah lagi)
biarkan mendidih- perasakan dgn garam. tutup aipi

dlm kuali berasingan, tumis bahan tumis sampai wangi dan agak garing
curahkan ke dalam periuk td (sekali ngan minyaknya)- pastu terus tutup ngan tudung periuk- (nk mkn baru bukak n kacau, bau wangi 1 blok..keh..keh..)



udang goreng pedas



Quote:
udang goreng pedas

1 mangkuk udang- gaul ngan garam n serbuk cili (nk pedas boh banyak2)
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
3-4 titis seasoning megi- x boh pun x pa
1 sudu kecil madu / sedikit gula
1 sudu mkn sos tiram

cara:

panaskan minyak, goreng udang sampai kemerahan
masukkan bahan lain
siap (simple ke sempoi??)


kari kepala ikan yg besar punyer!!



daging goreng lada hitam



Quote:
resepi daging goreng lada hitam

600 g daging- hiris n rebus sampai empuk
1/2 sudu teh lada hitam- tumbuk- (aku x de stok lada hitam, guna yg serbuk je)
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih- hiris
sedikit halia- hiris
sedikit serbuk kunyit
cili merah- hiris
daun bawang- potong 1 inci

cara:

ketepikan daging yg telah direbus..
panaskan kuali, tumis bwg besar, bwg putih dan halia
kemudian masukkan daging- kacau jap- masuk lada hitam dan serbuk kunyit
masukkan air skiiit je, pastu perasakan dgn garam
last sekali dkt2 nk angkat, masukk cili merah n daun bwg- sebatikan n terus tutup api


yg kt bwh ni lak menu2 org yg tgh berdiet..huhuhu...aku la org itu...
jom la tgk...menu2 yg x berapa sedap mata memandang, aku layan je ....
(tanpa nasi atau lain2 karbohidrat tau!)





low carbo, no sugar...

dan sempena hari ibu pada 9 mei ini, aku mengambil kesempatan mengucapkan selamat hari ibu buat semua wanita yg bergelar ibu...
buat mama dan mak di kampung...love u!


salam...zassssss!!!


[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net